ابرهوش مصنوعی چند هزار روز دیگر معرفی می‌شود!

فهرست مطالب

ابرهوش مصنوعی تحولی بزرگ در فناوری‌های آینده

روز دوشنبه، سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، چشم انداز خود را برای آینده‌ی هوش مصنوعی و پیشرفت آن، در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرد. این مقاله‌ “عصر هوش” (The Intelligence Age) نام دارد. آلتمن از ظهور هوش مصنوعی فوق‌هوشمند یا ابرهوش مصنوعی (Superintelligent Ai) در آینده خبر می‌دهد!

“ممکن است ما تا چند هزار روز آینده، ابرهوشی داشته باشیم؛ شاید هم بیشتر طول بکشد، اما من مطمئنم به آنجا خواهیم رسید.”

هدف فعلی OpenAI ایجاد AGI (Artificial general intelligence) یعنی هوش مصنوعی عمومی است؛ هوش مصنوعی عمومی یک فناوری فرضی است که می‌تواند با هوش انسان در انجام بسیاری از موارد، بدون نیاز به آموزش مطابقت داشته باشد! در مقابل، ابر هوش مصنوعی از AGI پیشی می‌گیرد! در واقع ابرهوش را می‌توان سطحی از هوش ماشینی (machine intelligence) دانست، که به طرز چشمگیری همه‌ی وظایف را بهتر از انسان‌ها انجام می‌دهد!

ابرهوش (که گاهی ASI نیز نامیده می‌شود) موضوعی پرطرفدار اما گاهی حاشیه‌ای در میان جامعه‌ی یادگیری ماشینی است. این موضوع، پس از انتشار کتاب ابرهوش: مسیرها، خطرات، استراتژی‌ها (Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies) توسط پروفسور نیک بوستروم (Nick Bostrom) در سال 2014، مورد بحث قرار گرفت. بوستروم یکی از بنیانگذاران سابق و دانشمند ارشد Open Ai بود، که این شرکت را در ماه ژوئن ترک کرد تا شرکتی را با نام آن: Safe Superintelligence تأسیس کند. آلتمن نیز از سال گذشته در مورد توسعه ابرهوش مصنوعی صحبت می‌کند.

چند هزار روز دقیقا چقدر می‌شود؟

آلتمن احتمالا این عدد را به دلیل نا مشخص بودن زمان رونمایی این تکنولوژی، انتخاب کرد؛ اما ابرهوش مصنوعی ممکن است ظرف یک دهه اتفاق بیفتد! اگر بخواهیم این بازه را به‌طور دقیق بررسی کنیم، 2000 روز حدود 5.5 سال، 3000 روز حدود 8.2 سال و 4000 روز تقریبا 11 سال است.

هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند؛ اما آلتمن به‌عنوان مدیر عامل Open Ai، احتمالا از تحقیقات محرمانه‌ی این شرکت آگاه است.

اما ابرهوش مصنوعی ممکن است ظرف یک دهه اتفاق بیفتد! اگر بخواهیم این بازه را به‌طور دقیق بررسی کنیم، 2000 روز حدود 5.5 سال، 3000 روز حدود 8.2 سال و 4000 روز تقریبا 11 سال است.

بیشتر بخوانید: سم آلتمن همچنان درباره پروژه مرموز *Q چیزی نمی‌گوید!

ابرهوش مصنوعی واقعی نیست!

گریدی بوچ (Grady Booch)، دانشمند کامپیوتر و منتقد مکرر هوش مصنوعی، پیش‌بینی «چند هزار روزه» آلتمن را نقل کرد و در X نوشت: «از این همه هیاهو برای هوش مصنوعی خسته‌ام: هیچ مبنایی برای واقعی بودن آن وجود ندارد! فقط برای افزایش ارزش‌گذاری‌ها و تحریک افکار عمومی است. آن‌ها حواس شما را از محاسبات واقعی پرت می‌کنند!”

علی‌رغم انتقادها، زمانی که مدیر عامل شرکت چنین پیش‌بینی گسترده‌ای درباره‌ی آینده می‌کند، قابل توجه است.

آلتمن در مقاله خود می‌نویسد: « اگر می‌خواهیم هوش مصنوعی را در دسترس همه‌ی مردم قرار دهیم، باید هزینه محاسبات آن را کاهش دهیم و آن را مقرون به صرفه تولید کنیم. اگر زیرساخت کافی را، ایجاد نکنیم، هوش مصنوعی منبع بسیار محدود و فقط برای افراد ثروتمند، خواهد بود.»

دیدگاه آلتمن برای «عصر هوش»

در جای دیگری از مقاله، آلتمن دوران کنونی ما را به عنوان طلوع عصر فناوری یا عصر هوش (The Intelligence Age) معرفی می‌کند. او به سادگی بیان می‌کند:« چگونه به آستانه‌ی جهش بعدی رسیدیم؟ در سه کلمه: یادگیری عمیق (Deep Learning) کارساز بود.»

او پیش بینی می‌کند هوش مصنوعی باعث پیشرفت در آموزش، مراقبت های بهداشتی، توسعه نرم افزار و سایر زمینه‌ها می‌شود. آلتمن می‌نویسد: «رفاه به تنهایی مردم را خوشحال نمی‌کند – ثروتمندان بدبخت زیادی وجود دارند – اما زندگی مردم را در سراسر جهان بهبود می بخشد.»

آلتمن در حالی که مشتاق فناوری‌های جدید است، احتیاط را نیز توصیه می‌کند؛ اما به طور مبهم. می‌نویسد: “ما باید عاقلانه اما با قاطعیت عمل کنیم. طلوع عصر هوش یک تحول مهم با چالش های بسیار پیچیده است. این یک داستان کاملاً مثبت نخواهد بود، اما جنبه‌ی مثبت آن آنقدر عظیم است که باید از خطرات آن پیش‌روی کنیم.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *