چهارشنبه 8 فروردین 1403 ساعت 20:30

الفبای هوش مصنوعی

توضیحات 
الفبای هوش مصنوعی، تضمینی‌ترین دوره برای شروع یادگیری در سال 2024
سلام به همه شما دوستان و همراهان وبینار الفبای هوش مصنوعی؛ خیلی خوشحالیم که مجدد با یکی دیگر از علم‌های به‌روز و جذاب دنیای برنامه‌نویسی در خدمت شما عزیزان هستیم. آرزومندیم که سال 1403، سالی پراز موفقیت، رشد مهارت‌های فردی و شغلی برای شما برنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به دنیای برنامه‌نویسی باشد.
حالا نوبت آن است که به سراغ اصل مطلب و موضوع امروزمان برویم؛ قطعا از عنوان وبینار، حدس‌هایی درباره مباحث آن زده‌اید که باید بگوییم کاملا درست است، چراکه ما در این دورهمی می‌خواهیم علاوه‌بر نشان دادن یک مسیر شغلی مناسب برای پیشرفت در هوش مصنوعی، ابتدا با مفاهیم و دنیای رمزآلود آن آشنا شویم. پس در ادامه همراه ما باشید.
تعریف هوش مصنوعی
بیایید در ابتدا یک آشنایی با هوش مصنوعی پیدا کنیم.
هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن به ساخت ماشین‌های هوشمندی پرداخته می‌شود که مانند انسان‌ توانایی عمل و پاسخ به عکس‌العمل را داشته باشد. پس این سیستم هوشمند با شناخت محیط اطراف، شانس موفقیت خود را بعد از تحلیل و بررسی محیط، افزایش می‌دهد.
پس می‌توان گفت شبیه سازی مغز انسان، هدف اصلی هوش مصنوعی است و فراموش نکنید که منظور ما از بیان این جمله، ساخت ربات نیست بلکه هدف، ساختن یک ذهن کامپیوتری است که بتواند مثل انسان فکر کند و راه‌های مختلف را پیشنهاد دهد.
آشنایی با شاخه‌های جذاب و کاربردی هوش مصنوعی
اگر شما هم هوش مصنوعی را روشی برای کسب درآمد خود می‌دانید، به شما تبریک می‌گوییم اما لازم است که حتما با شاخه‌های آن آشنا باشید. به همین خاطر ما بعد از معرفی، تصمیم داریم تا شاخه‌های جذاب و کاربردی آن را به شما معرفی کنیم که عبارت‌اند از:
رباتیک
قطعا شما هم شاهد ساخت ربات‌های هوشمند بسیاری در دنیای امروزی هستید، چراکه افراد پیشرفت خود در این زمینه را مدیون هوش مصنوعی هستند. شما با ورود به شاخه رباتیک، طراحی، ساخت و استفاده از ربات‌ها برای انجام وظایف مختلف به صورت مستقل یا نظارت انسان را یاد می‌گیرید.
جالب است بدانید که این شاخه، بسیاری از رشته‌های دیگر مانند علوم کامپیوتر، مهندسی مکانیک و مهندسی برق را ترکیب می‌کند تا ربات‌هایی با انجام فعالیت‌هایی پیچیده ساخته شود.
یادگیری ماشین
این شاخه از هوش مصنوعی کامپیوترها را قادر می‌سازد از داده‌ها برای یادگیری و بهبود عملکرد خود استفاده کنند. به عبارت بهتر، ماشین‌ها با استفاده از این حوزه اجازه دارند که از داده‌ها به‌جای دستورات انسان، برای یادگیری و تصمیم‌گیری استفاده کنند. در توصیف این علم همین بس که در صنایع بسیاری از جمله صنایع تولیدی، امورمالی، مراقبت‌های بهداشتی و  غیره، استفاده می‌شود.
پردازش زبان طبیعی
در این شاخه از هوش مصنوعی، ماشین‌ها اجازه دارند تا کلمات گفتاری یا نوشتاری را درست مانند انسان تشخیص دهند و به تفسیر آن بپردازند. در حقیقت پردازش زبان طبیعی یا NLP، آسان کردن ارتباط میان افراد و ماشین‌ها است تا شرکت‌ها به اهدافی مانند خودکارسازی خدمات مشتری دست پیدا کنند.
با استفاده از پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی افراد می‌توانند به ترجمه ماشینی، تجزیه و تحلیل احساسات، تشخیص گفتار و ساخت چت بات‌ها بپردازند.
بینایی کامپیوتری
در این شاخه به ربات‌ها و ماشین‌ها می‌آموزند که چگونه با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های بصری، محیط اطراف خود را درک کنند. در واقع بینایی کامپیوتر امکان درک و تفسیر افراد و اشیا در تصاویر و ویدیوها را برای کامپیوتر فراهم می‌کند که این موضوع باعث شده از بینایی کامپیوتر در صنایع بسیاری مانند تشخیص تصویر و شناسایی چهره استفاده شود. بنابراین بینایی کامپیوتر برای انجام کار خود، به مقایسه الگوهای موجود در تصویر با الگوهای شناخته شده در کتابخانه خود می‌پردازد که این موضوع با استفاده از تشخیص الگوی بینایی کامپیوتر صورت می‌گیرد.
سیستم های خبره
در این شاخه از هوش مصنوعی، فرآیند تصمیم‌گیری تخصصی به وسیله انسان در زمینه‌های مختلف را شبیه‌سازی می‌کند و در حقیقت نوعی برنامه کامپیوتری است که توانایی حل مسائل پیچیده را داشته و می تواند مانند یک متخصص انسانی تصمیم بگیرد.
شبکه های عصبی هوش مصنوعی
در خصوص شاخه شبکه های عصبی هوش مصنوعی، تلاش بر این است که نحوه عملکرد مغز انسان مورد تقلید قرار گیرد. پس می‌توان گفت که شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی به کامپیوترها کمک می‌کنند تا عملکرد خود را با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، بهبود بخشند. همچنین، امکان تصمیم‌گیری هوشمندانه برای کامپیوترها و ماشین ها را فراهم می‌کند و از مهم‌ترین کاربرد آن می‌توان به استفاده در صنایعی چون تشخیص و طبقه بندی تصاویر پزشکی، شناسایی ترکیبات شیمیایی و پیش بینی بار الکتریکی و تقاضای انرژی، اشاره کرد.
یادگیری عمیق
در آخرین معرفی از شاخه‌های هوش مصنوعی به یادگیری عمیق می‌پردازیم که یکی از اجزای مهم تکنولوژی‌های ماشین‌های خودران و واقعیت مجازی است. این شاخه با استفاده از شبکه‌های عصبی چند لایه، می‌تواند داده‌ها را به دقت تشخیص دهد و دسته بندی کند. به همین خاطر یادگیری عمیق در صنایعی چون تشخیص خودکار چهره، تشخیص تقلب و ساخت دستیارهای دیجیتال، کاربردهای بسیاری دارد.
معرفی کاربردها و مشاغل هوش مصنوعی
خب دوستان با توجه به مباحثی که تا الان درباره هوش مصنوعی گفتیم، باید از مهم‌ترین کاربردهای آن مواردی چون اکتشافات فضایی، تکنولوژی مهم در تجارت الکترونیک، آموزش، سبک زندگی، ناوبری و حمل‌ونقل، نجوم، منابع انسانی، کشاورزی، بازی، خودروهای خودران، سرگرمی، شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی، ساخت چت‌بات‌ها، بانک‌داری و امور مالی، امنیت داده و صنایع دفاعی و نظامی را نام برد.
بنابراین شما با یادگیری هوش مصنوعی می‌توانید به مشاغل مهمی چون تحلیلگر خدمات مالی، متخصص توسعه سیستم‌های هوشمند، متخصص شبکه‌های عصبی، متخصص سلامت هوش مصنوعی، تحلیلگر امنیت هوش مصنوعی، مهندس یادگیری عمیق، توسعه‌دهنده و مشاور هوش مصنوعی، دانشمند یا مهندس رباتیک، مهندس پردازش زبان طبیعی، تحلیلگر داده، معمار یا مهندس نرم‌افزار، مهندس یا معمار کلان داده، مهندس یادگیری ماشین و دانشمند داده، ورود پیدا کنید.
بنابراین در این وبینار قرار است چه موضوعات بیان شود؟
در این وبینار قرار است مدرس توانمند و مجرب دنیای برنامه‌نویسی یعنی جناب مهندس مهدی عباسی، شما را با هوش مصنوعی و حوزه‌های کاری آن بیشتر آشنا کند تا نسبت به شناخت مهارت‌های مورد نیاز در یادگیری آن، آگاهی پیدا کنید.
همچنین در این وبینار بهترین زبان یادگیری برای ورود به هوش مصنوعی به شما معرفی می‌شود و با شگفتانه‌هایی که جناب مهدی عباسی در وبینار به شما معرفی می‌کند، نقشه درست و صحیح برای شروع و قدم گذاشتن در دنیای پر رمز و راز هوش مصنوعی، در اختیار شما قرار می‌گیرد.
کلام آخر
مطمئن باشید که با شرکت در این وبینار و همراه شدن با یکی از به‌روزترین مدرسین دنیای برنامه‌نویسی، باعث می‌شود تا دید بهتری نسبت به علم هوش مصنوعی پیدا کنید و به بسیاری از سردرگمی‌های خود در این زمینه پاسخ دهید. حقیقتا انتخاب یک مسیر درست در هرکاری، سخت و طاقت‌فرسا است اما اگر از تجربیات افراد متخصص استفاده شود، به مسیری جذاب و پر از انگیزه تبدیل می‌شود.