سم آلتمن همچنان درباره پروژه مرموز *Q چیزی نمی‌گوید!

فهرست مطالب

*Q چه سرنوشتی خواهد داشت؟

اگر اخبار این چند وقت Open AI را کامل دنبال کرده باشید احتمالا لا به لای مقاله‌های مربوط به اخراج سم آلتمن چیزهایی هم درباره *Q یا Q-star شنیده باشید. این پروژه احتمالا یکی از جریان سازترین پروژه‌هایی است که در حوزه هوش مصنوعی یا AGI خواهد بود.

از زمانی که اولین خبرها درباره این پروژه آمد همه درباره مزایا و معایب آن صحبت می‌کنند. در واقع دنبال‌کنندگان دو دسته هستند کسانی که به آن خوش بینند و بدبین‌ها! خوش بین‌ها معتقدند این مدل می‌گیرد و ارز دیجیتال Q که وابسته به آن است ارزشی بیشتر از حتی بیت کوین پیدا خواهد کرد. بدبین‌ها هم می‌گویند این پروژه با توجه به تمام خطرهایی که دارد ضرر خواهد کرد. ارزش ارز دیجیتال Q سقوط می‌کند و پول تمام سرمایه گذاران از بین می‌رود.

سم آلتمن حالا در پادکستی جدید به هیچ کدام از سوالات مربوط به این پروژه پاسخی نداده است. او می‌گوید در حال حاضر اقدامات زیادی در این استارتاپ انجام می‌گیرد تا به بهترین شکل این پروژه ارتقا بیابد. اما اطلاعات بیشتری در این باره ارائه نکرد. سم آلتمن و خود این استارتاپ هم تمام تلاششان را می‌کنند تا اطلاعات مخفی بماند!

چرا پروژه Q-star اینقدر حساسیت برانگیز است؟

اول از همه باید دومورد را بدانید. اینکه این پروژه از الگوریتم ای استار یا A-star و مدل یادگیری Q همزمان استفاده می‌کند.

مدل یادگیری کیو، که با اسم یادگیری تقویتی هم شناخته می‌شود مدلی است که در آن یک عنصر را در محیط قرار می‌دهید تا با آزمون و خطا یاد بگیرد چه مسیری درست و غلط است. مدل خودش با توجه به داده‌ها و ارزشیابی نهایی مسیری که انتخاب کرده یاد می‌گیرد در آینده چه واکنشی بدهد.

الگورتیم ای استار هم به عنوان الگوریتمی دارای مغز شناخته می‌شود. این الگوریتم تمام مسیرهای ممکن برای حل مسئله را امتحان می‌کند و بهترین را انتخاب می‌کند. ترکیب این دو شیوه با هم کمک می‌کند این پروژه توانایی قابل توجهی در یادگیری و حل مسئله داشته باشد.

حالا نکته مهم اینجا است که این پروژه قرار است توانایی حل مسائل ریاضی، ترجمه متون، چت و تولید متن داشته باشد. این موضوع باعث حساسیتی چند برابری است. اگر این مدل بتواند خودش راه‌حل‌های مختلف را بیابد و در مجموع بهترین را انتخاب کند؛ پس می‌تواند برای پروژه‌های سیاسی هم مورد استفاده قرار بگیرد.

در این شرایط دولت‌ها می‌توانند از آن برای ساخت سلاح‌های جنگی با هوش مصنوعی استفاده شود. می‌تواند برای شروع و پیشبرد جنگ به کار برود. حتی می‌توان کلی از مشاغل مختلف انسانی را هم از بین برد. اقتصاد و فناوری هم مسیر جدیدی پیدا خواهد کرد.

بیشتر بدانید: ازدواج سام آلتمن با اولیور مولهرین خبر ساز شد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *