آیا هوش مصنوعی می‌تواند جای دی‌جی را بگیرد؟!

فهرست مطالب

بحث درباره تأثیر هوش مصنوعی بر هنر، به صحنه‌های رقص در برلین رسیده است. جایی که دی‌جی باتجربه، کریستین بکر، جمعیت را با موسیقی‌های ایندی و ترک‌های الکترونیکی سرگرم می‌کند.

در صحنه کلوب نمادین و متنوع این شهر، که به‌طور جهانی به خاطر فرهنگ تکنو و ریوهای صنعتی‌اش شناخته شده است. واکنش و پذیرش هوش مصنوعی در میان دی‌جی‌های حرفه‌ای متفاوت است. برخی این ابزارها را بی‌ضرر و مفید می‌دانند؛ در حالی که دیگران این سؤال را مطرح می‌کنند که “آیا هوش مصنوعی جایی در کابین دی‌جی دارد یا خیر؟” این بخشی از بحث گسترده‌تری است که در میان هنرمندان، موسیقیدان‌ها، فیلم‌سازان و نویسندگان درباره نقشی که این تکنولوژی باید در فرآیند خلاقانه ایفا کند، در حال شکل‌گیری است.

کریستین بکر (Christian Becker)، با ۳۳ سال سابقه و ‌مالک بار Bohnengold در منطقه پرجنب‌وجوش کروزبرگ است. او در حین استراحت از اجرای خود در شب شنبه اخیر گفت: “این کار نخواهد کرد! زیرا شما باید با مردم ارتباط برقرار می‌کنید … به مردم نگاه کنید، ببینید چطور می‌رقصند.”

شرکت‌های نرم‌افزاری که پلتفرم‌های دی‌جی را تولید می‌کنند، به طور فزاینده‌ای قابلیت‌های هوش مصنوعی را اضافه می‌کنند و به دی‌جی‌ها این امکان را می‌دهند که کارهایی را که معمولاً خودشان انجام می‌دهند، مانند انتخاب آهنگ‌ها یا میکس و انتقال ترک‌ها، را اتوماتیک کنند.

آنجلو تون (Angelo Tun)، قهرمان جهانی دی‌جی و رئیس برند در Algoriddim، شرکت نرم‌افزاری دی‌جی مستقر در مونیخ، که به شدت به هوش مصنوعی توجه دارد؛ گفت: “همیشه از سوی افرادی که به گذشته چسبیده‌اند و می‌خواهند به آن وفادار بمانند، مخالفت وجود دارد. این روند با وینیل آغاز شد. آنها با ابزارهای دیجیتال مخالف بودند. نوآوری اکنون در هر صنعتی در حال رخداد است!”

آنجلو تون (Angelo Tun)، قهرمان جهانی دی‌جی و رئیس برند در Algoriddim، شرکت نرم‌افزاری دی‌جی مستقر در مونیخ، که به شدت به هوش مصنوعی توجه دارد؛ گفت: “همیشه از سوی افرادی که به گذشته چسبیده‌اند و می‌خواهند به آن وفادار بمانند، مخالفت وجود دارد. این روند با وینیل آغاز شد. آنها با ابزارهای دیجیتال مخالف بودند. نوآوری اکنون در هر صنعتی در حال رخداد است!"

بیشتر بخوانید: شکایت ناشران موسیقی از هوش مصنوعی Suno و Udio!

قابلیت‌های جذاب هوش مصنوعی در صنعت دی‌جی!

رنه نوئه (René Noé)، که به عنوان دی‌جی گرزلی آدامز او را می‌شناسند. طرفدار یک قابلیت هوش مصنوعی است که نخستین بار توسط Algoriddim ایجاد شد! این قابلیت به دی‌جی‌ها این امکان را می‌دهد، تا در لحظه لایه‌های یک آهنگ را جدا کنند و وکال آکاپلا یا بیس آهنگ را ایزوله کنند. او همچنین از ویژگی موجود در Djay Pro، برای پیشنهاد آهنگ‌هایی از کتابخانه‌اش استفاده می‌کند. این ابزار مشخص می‌کند موسیقی فعلی، با آنچه در حال پخش است، همخوانی دارد یا خیر! نوئه می‌گوید: “من ترجیح می‌دهم یک میکس خوب از یک نرم‌افزار را بشنوم تا یک میکس بد از یک دی‌جی!”

در حالی که بندیکت فابر (Benedict Faber)، یکی از دو اعضای گروه دی‌جی برلین اظهار می‌کند که استفاده بیش از حد باعث از بین رفتن هنر دی‌جی می‌شود! دی‌جیینگ پر از انتخاب‌ است و فابر می‌گوید: “هر چه انتخاب‌های بیشتری را برون‌سپاری کنید، بیشتر از چیزی که به عنوان یک هنرمند منحصر به فرد دارید، از دست می‌دهید.”

برخی از مشتریان در Bohnengold اهمیتی نمی‌دادند که دی‌جی انسان است یا ربات، به شرطی که جو خوبی داشته باشد. در حالی که دیگران ترجیح می‌دادند یک فرد زنده را در کابین دی‌جی ببینند. سولو فیدا، یک بومی ۲۴ ساله برلینی، گفت که او از یک ست زنده دی‌جی خوب قدردانی می‌کند!

“ وقتی می‌توانید ببینید که دی‌جی با جمعیت ارتباط خوبی دارد و احساساتش را منتقل می‌کند و شاید به‌طور خودجوش تغییراتی ایجاد کند.”

ابزارهای هوش مصنوعی، ورود به دنیای دی‌جیینگ را آسان‌تر می‌کنند، اما به زودی دی‌جی‌های زنده را از دور خارج نمی‌کنند. برای بارهای کوچک‌تر یا مهمانی‌ها و رویدادهای با بودجه پایین‌تر، دی‌جی‌های هوش مصنوعی ممکن است نیاز به استخدام یک دی‌جی انسانی را برطرف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *