انتشار اخبار غلط Grok درباره جنگ ایران و اسرائیل

انتشار خبر جعلی در اولین روز انتشار این قابلیت Grok

امروز اولین روزی است که ایلان ماسک و اکانت رسمی ایکس در پلتفرم ایکس، خبر داد Grok می‌تواند اخبار به روز را به کاربران نشان دهد. ایلان ماسک در توییتی به کاربران خبر داد که زین پس می‌توانند با زدن آیکون ذره‌بین، به اخبار به‌روز دنیا دسترسی پیدا کنند.

چند روز پیش اسرائیل سفارت ایران در سوریه را هدف قرار داد. در این حادثه دو سردار ایرانی و چند نفر دیگر جان باختند. حالا در اولین روزی که این قابلیت اجرا شد، مدل Grok خبری با این هدلاین منتشر کرد: Iran Strikes Tel Aviv with Heavy Missiles.

مشکل این خبر اینجا بود که چنین خبری صحت ندارد. تمام اطلاعات داخل خبر جعلی است و رخ نداده است. حالا سوال اینجا است که چرا خبری دروغین و به این مهمی باید منتشر شود؟

در گذشته توییتر بخشی داشت که اطلاعات ترند و اخبار مختلف را با توجه به کلیدواژه‌ها و موضوعات دسته‌بندی می‌کرد. همین دسته‌بندی هم ممکن بود اطلاعات غلطی به کاربران نشان دهد. در نتیجه این ماجرا هم ویراستاران انسانی توسط توییتر استخدام شدند تا این کلمات و اطلاعت هر دسته را بازبینی کنند.

پس از اینکه ایلان ماسک این پلتفرم را خرید همه ویراستاران انسانی را اخراج کرد و همه‌چیز ماشینی شد. ماسک به شدت این مدل هوش مصنوعی را تبلیغ می‌کند و می‌گوید اطلاعاتش را براساس محتوای تولیدی کاربران و … می‌گیرد. به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل انتشار چنین خبری همین باشد. اکانت‌های دارای تیک آبی در چند روز گذشته اطلاعات غلط زیادی منتشر کردند. احتمالا دسته‌بندی و تحلیل چنین اطلاعاتی باعث نوشتن این خبر شده باشد.

اگر Grok بخواهد همچنان اطلاعات مربوط به اخبار را این چینن دریافت کند در آینده احتمال نشر اخبار جعلی بیشتری هم هست. اینکه ماسک سعی نمی‌کند ویراستار انسانی استخدام کند موضوعی است نگران‌کننده!

برای خواندن اخبار هوش مصنوعی در جنگ اسرائیل و فلسطین کلیک کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *