اولین آزمایش هوایی جنگنده به خلبانی هوش مصنوعی

اولین آزمایش هوایی جنگنده به خلبانی هوش مصنوعی

روز گذشته DARPA یا آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا یک داگ‌فایت بین دو جنگنده F-16 انجام داد. یکی از این جنگنده‌ها را انسانی و دیگری را هوش مصنوعی هدایت می‌کند. این عملیات اولین مورد در طول تمام تاریخ است که یک جنگنده توسط هوش مصنوعی به پرواز درآمده است.

جت هوش مصنوعی Vista یا X-62A نام دارد. اصلاحات زیادی برای رسیدن به مرحله پرواز روی این جت انجام دادند. این دو جنگنده با فواصل 600 متری با سرعت حدود 1200 مابل بر ساعت کنار یکدیگر به پرواز درآمدند. در طول این مانور هم خلبان انسانی با دوربین تمام لحظات و حرکات جت هوش مصنوعی را زیر نظر داشت.

اولین آزمایش هوایی جنگنده به خلبانی هوش مصنوعی

طبق گزارش درپا، این جت‌ها کاملا به وسیله نظرات و تصمیم‌های هوش مصنوعی هدایت می‌شوند. اما برای حفظ ایمنی خلبان انسانی به عنوان نیروی کمکی داخل جت حضور داشت. این خلبان در طول این آزمایش هیچ تصمیمی مبنی بر رفع مشکل یا خطر انجام نداد. این به این معنا است که هوش مصنوعی یک داگ‌فایت را بدون حضور انسان به سرانجام برساند.

تا پیش از این کشورهای مختلف به‌خصوص آمریکا از هوش مصنوعی برای آزمایش‌های مختلف هوایی استفاده کردندو اما تمام این استفاده‌ها روی زمین و مقدماتی بود. امروز با خبری که درپا منتشر کرد این مرحله وارد فاز اجرایی شده است. این آژانس تحقیقاتی درباره نتیجه این داگ‌فایت و اینکه چه کسی برنده بود توضیحی نداد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *