بدون نیاز به برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی بازی بسازید!

فهرست مطالب

درست مثل اینکه ماشین‌حساب‌ها چند دهه پیش کارهای خسته‌کننده ریاضی را بدست گرفتند، هوش مصنوعی (AI) اکنون دگرگون برنامه‌نویسی را دگرگون می‌کند. تک کیو (Take Kyo)، یک پسر هشت‌ساله در سنگاپور توانست در عرض دو ساعت یک بازی پلتفرمی ساده بسازد و بیش از ۵۰۰,۰۰۰ بازیکن را جذب کند!  او این بازی کامپیوتری را با استفاده از دستورهای ساده به زبان انگلیسی نوشت! کیو با کمک اپلیکیشن کدنویسی Cursor و همچنین کلود، یک هوش مصنوعی عمومی، رویای‌اش را به واقعیت تبدیل کرد. پدر کیو یک برنامه‌نویس بود، اما او هیچ کمکی از پدرش برای طراحی بازی نگرفت. خودش هم به برنامه‌نویسی مسلط نبود! او پس از این بازی پلتفرمی، یک بازی دیگر، یک اپ انیمیشن، یک اپ طراحی و یک چت‌بات ساخت که برای هر کدام حدود دو ساعت زمان گذاشت.

این نشان می‌دهد که هوش مصنوعی به شدت در حال کاهش موانع توسعه نرم‌افزار و کاهش شکاف بین خلاقیت و مهارت فنی است. در یک مثال دیگر یک دختر هشت ساله آمریکایی به نام فی (Fay) چت‌باتی ساخت که ادعا می‌کرد هری پاتر است. او این چت‌بات را تنها در ۴۵ دقیقه راه‌اندازی کرد!

ابزارهایی مثل تب‌نین (Tabnine) و گیت‌هاب کو‌پایلت (GitHub Copilot) به عنوان دستیاران هوشمند عمل می‌کنند و کد را در حین تایپ پیش‌بینی و تکمیل می‌کنند. گزینه‌هایی مثل سورسری (Sourcery) و دیپ‌کد (DeepCode) یک قدم جلوتر می‌روند و تمیز کردن کد را در زمان واقعی ارائه می‌دهند. همچنین پیشنهاداتی برای بهبود و رفع مشکلات دارند. ابزارهای جدید به‌طور هفتگی ظهور می‌کنند، مانند GPT Canvas اوپن‌ای‌آی، نسخه جدید GPT که برای کمک به کدنویسی پیچیده طراحی شده است. بسیاری از این ابزارها همچنین می‌توانند کد را از یک زبان برنامه‌نویسی به زبان دیگر ترجمه کنند، مثلاً از جاوااسکریپت به پایتون.

نسخه جدید GPT که برای کمک به برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی طراحی شده است. بسیاری از این ابزارها همچنین می‌توانند کد را از یک زبان برنامه‌نویسی به زبان دیگر ترجمه کنند، مثلاً از جاوااسکریپت به پایتون.

مطالعه بیشتر: پرامپت نویسی چیست و نحوه انجام آن به چه صورت است؟

ابزارهایی هوش مصنوعی برای برنامه‌نویسی

قابلیت‌هایی که این ابزارها ارائه می‌دهند، در حال متحول کردن صنعت نرم‌افزار است. تا ۷۰٪ از شرکت‌ها از ابزارهایی مانند گیت‌هاب کو‌پایلت استفاده می‌کنند. برنامه‌نویسان گزارش می‌دهند که هوش مصنوعی به آن‌ها کمک می‌کند نرم‌افزاری قابل اعتمادتر و بدون باگ بنویسند. حذف اشتباهات انسانی، به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا زمان بیشتری را صرف کارهای با ارزش‌ مانند طراحی سیستم‌ها و همکاری با دیگران کنند.

این موضوع همچنین برای استادان دانشگاه مثل یک تغییر اساسی است؛ زیرا آن‌ها باید به روز بمانند. آن‌ها مجبورند موضوعات آموزشی و همچنین روش‌های ارزیابی را دوباره بررسی کنند. همچنین باید دنبال روشی برای تشخیص کد واقعی دانش‌آموز از هوش مصنوعی باشند!

محدودیت این ابزارها

همه‌ی این‌ها هیجان‌انگیز است، اما برنامه‌نویسی با هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه‌ است. در حال حاضر فقط می‌تواند به غیر برنامه‌نویسان کمک کند تا برنامه‌های ساده یا بازی‌ها را بسازند. هوش مصنوعی هنوز نمی‌تواند پروژه‌های بزرگ و پیچیده IT را اداره کند و به شکل یک برنامه‌نویس انسانی دید کلی داشته باشد! همچنین روش‌های جدید برای حل مشکلات ندارد.

بسیاری از این ابزارها نیز کدهای کاملی نمی‌نویسند! یک برنامه معمولاً کار می‌کند اما به اندازه کافی کارآمد یا ایمن برای استفاده در دنیای واقعی نیست. به همین ترتیب، ابزارهای هوش مصنوعی به طور ذاتی زمینه داده‌هایی را که پردازش می‌کنند درک نمی‌کنند، بنابراین ممکن است اطلاعات حساس را به اشتباه مدیریت کند.

به خاطر تمام این دلایل، در موقعیت‌های حرفه‌ای هنوز هم نیاز به برنامه‌نویس وجود دارد تا مطمئن شود که همه چیز مطابق استانداردهای لازم است. بدون شک در آینده این ابزارها پیشرفته تر خواهند شد تا از مسائل امنیتی تا موضوعات بسیار تخصصی را پوشش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *