سیاست‌های استقاده از داده‌های کاربر باید تغییر کند!

فهرست مطالب

از داده‌های شما برای تمرین مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌شود

هیچ‌کس از ایده‌ی داده‌هایش در دست شبکه‌های اجتماعی بزرگ، خوشش نمی‌آید! اما ترندهایی مثل “خداحافظ متا AI” ( Goodbye meta AI) نشان می‌دهد که مردم حتی بیشتر نگران این هستند که ربات‌های هوش مصنوعی، با داده‌های آن‌ها چه کاری انجام می‌دهند. تغییرات پیشنهادی در سیاست استفاده از داده‌های شما، از طرف دولت‌های انگلیس، ایکس و متا، ممکن است خیلی سخت به نظر بیاید اما پیچیده نیست!

از ایکس شروع می‌کنیم. خبرگزاری تک کرانچ (Techcrunch) معتقد است، این شرکت اخیرا در سیاست حریم خصوصی کاربرانش تغییراتی را اعمال کرد. این خبرگزاری می‌گوید:«ممکن است ایکس اطلاعات شما را با شخص سومی به اشتراک بگذارد. حتی ممکن است این دیتا را برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی، تولیدکننده‌ها و … استفاده کند!» برای خروج از این وضعیت باید به “تنظیمات”، سپس “اشتراک‌گذاری اطلاعات و شخصی‌سازی” و پس از آن “اشتراک‌گذاری دیتا” را خاموش کنید.

این گزینه به‌طور پیش‌فرض فعال هست و هنگام ایجاد حساب کاربری به شما هشدار نمی‌دهد. با این حال، با ایجاد یک حساب کاربری، شبکه‌ی اجتماعی از داده‌های شما استفاده می‌کند و به نظر نمی‌رسه که زیر بار هیچ‌گونه تعهدی باشه. ایکس تنها یک مدل هوش مصنوعی و چت‌باتی به نام گراک را (Grok) دارد، بنابراین داده‌های شما احتمالاً برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی دیگر استفاده می‌شوند.

در داستانی مشابه، دولت بریتانیا در حال بررسی پیشنهادی است که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی را با داده‌های موجود در وب‌سایت‌ها آموزش دهند، مگر اینکه کاربران بخواهند از این آموزش خارج شوند!

با این حال، با ایجاد یک حساب کاربری، شبکه‌ی اجتماعی از داده‌های شما استفاده می‌کند و به نظر نمی‌رسه که زیر بار هیچ‌گونه تعهدی باشه. ایکس تنها یک مدل هوش مصنوعی و چت‌باتی به نام گراک را (Grok) دارد، بنابراین داده‌های شما احتمالاً برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی دیگر استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: لینکدین با داده‌های شما هوش مصنوعی خود را آموزش می‌دهد!

باید با اجازه از داده‌های شما استفاده کنند!

این واقعاً راه خوبی نیست که به مصرف‌کنندگان اجازه بدهیم به‌طور کامل در مورد چگونگی و چرایی استفاده از داده‌هایشان آگاه شوند. این قابلیت در قسمتی نسبتاً نامشخص از تنظیمات یک اپلیکیشن وجود دارد! اکثر کاربران اطلاعات کافی از جمع‌آوری داده‌های هوش مصنوعی ندارند و نمی‌دانند که می‌توان این استفاده را لغو کرد.

اسکرپینگ هوش مصنوعی (AI scraping) به‌خصوص، برای بسیاری از کاربران و سایت‌ها خیلی جدید است و به نظر می‌رسد که بسیاری از مدل‌های فعلی با این رویکرد و بدون اجازه از کاربر ساخته می‌شوند! شرکت‌های هوش مصنوعی برای مدتی است که حق کپی‌رایت را دور می‌زنند و به روش‌های اخلاقی مبهم عمل کرده‌اند تا داده‌ها را به‌دست بیاورند. بنابراین مصرف‌کنندگان اکنون بیشتر از هر زمان دیگری باید نگران حریم خصوصی خود باشند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *