مدل زبانی Phi-3 Mini عرضه شد

مدل زبانی Phi-3 Mini توسط مایکروسافت عرضه شد

شرکت مایکروسافت یکی از پیشگامان عرصه تولید مدل‌های زبانی است. تا به امروز مدل‌های زبانی بزرگ و کوچکی عرضه کرده است. سری Phi یکی از مدل‌های زبانی‌ای مختص خود مایکروسافت است که طرفداران زیادی دارد. امروز مایکروسافت مدل جدید این سری Phi-3 Mini را عرضه کردند.

کاربران می‌توانند این مدل را در فضای ابری مایکروسافت آزور، وبسایت Huggngface و OLlama دریافت کنند. در وبسایت هاگینگ فیس شما می‌توایند اطلاعاتی درباره نحوه نصب و استفاده از آن هم پیدا کنید.

شرکت مایکروسافت مدل زبانی Phi-3 Mini را عرضه کرد.

مدل‌های زبانی کوچک یا SLMها مدل‌هایی هستند که برای دستگاه‌هایی با سخت‌افزار و نرم‌افزار ضعیف‌تر، داده‌های کمتر کاربرد دارند. این مدل‌ها به نسبت مدل‌های بزرگ بسیار کم هزینه‌تر هستند. یکی از ویژگی‌های این مدل جدید هزینه کم آن است.

مدل زبانی Phi-3 Mini با 3.8 میلیارد پارامتر بر روی یک دیتاست مشابه ولی کوچک‌تر از دیتاست GPT-4 آموزش گرفته است. قابلیت‌های این مدل با بسیاری از مدل‌های امروز برابری می‌کند با این وجود، افتخار مایکروسافت هزینه کم این مدل است. این مدل 10 برابر از مدل‌هایی با قابلیت‌های مشابه ارزان‌تر است.

مدل زبانی Phi-3 Mini دو نسخه Small و Medium دارد. مدل Small دارای 7 میلیارد پارامتر و مدل Medium مدلی با 14 میلیارد پارامتر است. این پارامترها به ساختارهای پیچیده‌ای که مدل می‌تواند در پردازش زبان طبیعی درک کند اشاره دارد.

مایکروسافت پیشتر درباره مدل جدید مولد ویدیوی خود خبر داده بود. مدل VASA-1 هنوز عرضه نشده ولی مدل Phi-3 می‌تواند برای علاقه‌مندان به استفاده از مدل‌های زبانی خبر خوشی باشد. به‌ویژه اینکه در حال حاضر صحبت‌ها درباره قدرت دیگر مدل‌ها است و دیگر مدل Open AI محبوبیت سابق را ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *