مشاغلی که با هوش مصنوعی متحول می‌شوند!

فهرست مطالب

تحول مشاغل با هوش مصنوعی، مشاغل جدید و از دست رفته!

از دسامبر 2022 تا سپتامبر 2023، درخواست‌های شغلی برای مشاغل هوش مصنوعی در ایالات متحده 19٪ در سایت LinkedIn افزایش یافت! همچنین لیست مشاغلی حاوی عنوان “هوش مصنوعی” در دو سال گذشته 17٪ افزایش داشته است. هوش مصنوعی باعث افزایش تقاضا برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار نیز می‌شود.

طبق گزارش خبرگزاری ژوئیه وایت، مشاغل دارای کاهش تقاضا، به دلیل رشد اقتصادی کند، بیشتر در زمینه‌ی هوش مصنوعی آسیب می‌بینند! شورای مشاوران اقتصادی مجلس CEA همچنین معتقدند: شواهد کمی از تاثیر منفی هوش مصنوعی بر اشتغال وجود دارد و با ادامه رونق هوش مصنوعی، نقش‌هایی مانند توسعه‌دهنده نرم‌افزار و مهندس نرم‌افزار همچنان مورد تقاضا باقی خواهند ماند؛ زیرا این‌ها افرادی هستند که نرم‌افزارها را پردازش می‌کنند. اما اگر مدرکی در رشته‌ی علوم کامپیوتر ندارید، لزوماً کنار گذاشته نمی‌شوید!

استفاده واقعی از تکنولوژی‌های جدید!

گزارشی در ماه مه از شرکت مشاوره مک کینزی (McKinsey) نشان می‌دهد که 65 درصد از پاسخ دهندگان، از استفاده‌ی منظم از مولدهای هوش مصنوعی در سازمان خود خبر می‌دهند! که این آمار بیش از دو برابر سال قبل است. همچنین، مک‌کینزی سال 2024 را «سالی برای شروع استفاده واقعی از این فناوری» نامید و بیان داشت: “برای انجام این کار، باید کارمندان جدیدی را استخدام کنند.”

کارین کیمبرو، اقتصاددان ارشد لینکدین گفت:« این چیز جدیدی نیست. هر بار که یک نوآوری جدید به‌وجود می‌آید، مشاغل جدیدی ایجاد می‌شود که مردم باید آن را مدیریت و تعمیر کنند. همچنین بفهمند که چگونه کار می‌کند و آن را آموزش دهند.»

مشاغل هوش مصنوعی در 2024 روی کار آمدند! مشاغلی برای مدیریت، استفاده و کنترل این فناوری جدید.

خواندنی‌ها: هوش مصنوعی جای کارمندان را می‌گیرد؟

مشاغل از دست رفته با هوش مصنوعی!

کارشناسان شغلی از پیش‌بینی حذف کامل هر شغل فعلا خودداری می‌کنند. اما امروزه کسب و کارها برای کارهای تکراری و مبتنی بر رایانه در بخش‌های بازاریابی، فروش، توسعه محصول، مراقبت از مشتری و پشتیبانی از دفتر، از هوش مصنوعی بهره می‌برند. کارشناسان معقدند:« مردم برای انجام کارهای خاص به این فناوری تکیه می‌کنند.»

در ادامه این مشاغل را بررسی می‌کنیم:

کارکنان بانکی و آژانس‌های مسافرتی

با پیشرفت فناوری این مشاغل جای خود را به دستگاه‌های خودپرداز، بانکداری آنلاین و تجارت الکترونیک داده‌اند. همچنین آژانس های مسافرتی عمومی، شخصی سازی می‌شوند و بیشتر سفرهای شخصی را انجام می دهند.

نمایندگان خدمات مشتری

چت بات‌های وب‌سایت، مدت‌هاست که می‌توانند به سؤالات متداول اولیه پاسخ دهند و مشتریان را برای سؤالات پیشرفته‌تر به کارکنان انسانی متصل کنند. کارشناسان می‌گویند:« این روند احتمالا ادامه خواهد داشت و نقش های خدمات مشتری نیز شامل تعاملات شخصی‌تر خواهند شد.»

متخصصان ثبت اطلاعات

ثبت اطلاعات هرگز یک شغل کامل نبود! ماهیت تکراری استخراج داده از اسناد یا صفحات گسترده اصلاً هوش مصنوعی را خسته نمی‌کند و می‌تواند بسیار سریع‌تر انجام شود.

مترجمان

با توجه به ظرفیت ربات‌های چت برای ترجمه زبان، کارشناسان کاهش تقاضا برای مترجمان انسانی در آینده را پیش‌بینی می‌کنند. با این حال، مترجمان حرفه‌ای هنوز برای تعاملات انسانی بیشتر، درحوزه‎های مختلف نیاز هستند.

نویسندگان و بازاریابان

نقش‌های نویسندگی در طیف وسیعی از صنایع حسابداری و اقتصاد تا منابع انسانی، حقوق و ساخت فیلم و برنامه‌های تلویزیونی، دچار کاهش متقاضی می‌شود زیرا هوش مصنوعی به راحتی تولید محتوا انجام می‌دهد. این مشاغل بیشتر در بین دانشجویان و جویندگان کار پاره‌وقت محبوب است.

مشاغل جدید با هوش مصنوعی

البته باید خوشحال باشیم زیرا هوش مصنوعی، مشاغل جدیدی را برای‌مان به ارمغان می‌آورد! از جمله این مشاغل مهندس یا متخصص، اخلاق شناس، تحلیلگر و معمارهوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی ماهیت طیف گسترده‌ای از کالاها و خدمات اطراف ما را به گونه‌ای تغییر می‌دهد، که حتی نمی‌توانیم آن‌ را پیش‌بینی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *