معرفی مدل Sora باعث برانگیخته شدن حسادت چینی ها شد

معرفی مدل Sora باعث برانگیخته شدن حسادت چینی ها شد

سورا، مدل جدید تبدیل متن به ویدئو OpenAI، هشدار جدیدی به چین درباره شکاف آن با برترین فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) است. این پرسش‌ با معرفی این مدل بوجود آمد که چرا این کشور محصولی معادل برای رقابت ندارد؟ تا همین چند سال پیش، چین تصور می‌کرد که در نهایت با استفاده از داده‌های عظیم این کشور برای توسعه برنامه‌های کاربردی بالغ برای عملکردهایی مانند تشخیص چهره، بر رقابت جهانی هوش مصنوعی تسلط پیدا کند.

پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی مولد که از مدل‌های بزرگ برای تولید محتوا مانند متن، تصویر و ویدئو استفاده می‌کند، محاسبات را تغییر داد و چین را بار دیگر از فناوری عقب انداخت. ژو هونگی، بنیانگذار شرکت امنیت اینترنت چین گفت: معرفی Sora مانند یک بشکه آب سرد بود که روی سر چین ریخته شد!

تلاش چین برای پیشرفت در ساخت مدل هوش مصنوعی

پس از انشار این مدل، حال چین به دنبال ارائه یک پاسخ تند به پیشرفت هوش مصنوعی آمریکا است. کمیسیون نظارت روز دوشنبه از شرکت‌های تحت کنترل مستقیم دولت مرکزی خواست تا تغییرات هوش مصنوعی را بپذیرند. ده تا از این شرکت ها به عنوان گروهی برای ترویج هوش مصنوعی تعیین شدند، اما نام شرکت های منتخب را اعلام نشد. دسترسی مدل سورا در حال حاضر محدود است. برخلاف برخی از مدل‌های قبلی OpenAI، سورا منبع باز نیست و تنها تعداد کمی از افراد به صورت آزمایشی به مدل دسترسی دارند.

معرفی مدل Sora باعث برانگیخته شدن حسادت چینی ها شد

تلاش آمریکا برای محدود کردن چینی ها به اطلاعات مدل های هوش مصنوعی

طی اخبار اخیر، در ایالات متحده قانونگذاران به دنبال راه هایی برای محدود کردن دسترسی چین به خدمات ابری هوش مصنوعی آمریکایی هستند. اما این مسئله مانع فعالیت چینی ها نشد و ادعا کردند که طولی نمی کشد که چین خدمات مشابهی را ارائه می‌کند.

با این حال، حتی با وجود استعدادهای لازم، کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که هوش مصنوعی مولد داخلی چین تا چه حد می‌تواند پیش برود؟ در حالی که با محدودیت‌های موجود ناشی از تنش‌های تجاری آمریکا و چین مواجه است. آیا شرکت‌های چینی ترجیح می‌دهند هر بار که همتایان آمریکایی خود یک محصول جدید ارائه می‌کنند، فقط از این روند پیروی کنند؟ یا ترجیح می‌دهند هدف بزرگ‌تری برای تلاش برای هوش مصنوعی عمومی ایمن تعیین کنند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *