هوش مصنوعی می‌تواند جای منابع انسانی را بگیرد

فهرست مطالب

هوش مصنوعی می‌تواند جای منابع انسانی را بگیرد و جایگزین آن شود.

هوش مصنوعی در یک سال اخیر جایگزین موارد بسیار مختلفی شده است. این فناوری مشاغل بسیاری از جمله مهندسی نرم افزار و … را تحت الشعاع قرار می‌دهد. با عرضه مدل‌های جدید و مختلف حالا صحبت از این است که آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین شغلی مانند منابع انسانی باشد یا خیر؟

یک متخصص منابع انسانی باید وقت زیادی صرف کند تا رزومه‌های مختلف کارجویان را بررسی کند. باید تمام مزایا و معایب فردی، شخصیتی و کاری فرد را بسنجد و با سوالات خود بهترین فرد را پیدا کند. اگر یک شرکت بخواهد فردی را استخدام کند بیش از هزار رزومه دریافت می‌کند و متخصص منابع انسانی نمی‌تواند زمان کافی برای بررسی دقیق تمام رزومه‌ها بگذارد. اما هوش مصنوعی می‌تواند این کار را انجام دهد!

از سال 2019 اخباری مبنی بر جایگزین شدن هوش مصنوعی با منابع انسانی می‌آید. شرکتی ادعا می‌کند 10 هزار ساعت و یک میلیون دلار صرفه جویی کرده و با هوش مصنوعی بیشتر وظایف متخصص منابع انسانی را انجام داده است.

مزایا و معایت جایگزین شدن هوش مصنوعی با منابع انسانی

مدل هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات اضافی مانند نام، آدرس، آدرس ایمیل و … را حذف کند و سریع برود سراغ بخش اصلی رزومه و آن را بررسی کند. مدل‌ها می‌توانند شرح وظیفه سریع‌تری نسبت به انسان بنویسند. به علاوه می‌توان از آن‌ها درخواست کرد به سوالات کارجویان پاسخ دهند. شرکت‌ها با استفاده از یک چت بات می‌توانند سوالات کارجو درباره شغلشان را در لحظه جواب دهند.

اما عیب بزرگ مدل‌ها تعصب الگوریتمی است. اگر فرض کنید که شرکتی در سال گذشته به دنبال استخدام فردی برای یک موقعیت شغلی بوده و در نهایت روزمه مردان بهترین روزمه آن سال بوده است. مدل‌ها این موضوع را ثبت می‌کنند و در بررسی‌های آینده خود رزومه زنان را بیشتر رد می‌کنند و توجه‌شان سمت رزومه مردان است.

حتی ممکن است کلیدواژه‌های مختلف را در بررسی‌های خود قرار دهند و بدون توجه به ویژگی‌ها و تواناهایی‌های یک فرد او را رد کنند!

حفظ حریم و امنیت اطلاعات یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای شرکتی است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند. رزومه‌ها و شرح وظایف، سوال و جواب‌ها همگی شامل جزئی‌ترین و شخصی‌ترین اطلاعات هستند. باید از امنیت این اطلاعات مطمئن شد پس از آن از مدل برای بررسی رزومه‌ها استفاده کرد.

صحبت‌های زیادی برای استفاده از هوش مصنوعی به جای منابع انسانی می‌شود. برخی شرکت‌ها با همکاری با شرکت‌های امنیتی از مدل‌ها استفاده می‌کنند. در حال حاضر بیشتر شرکت‌ها نگران امنیت اطلاعات افراد هستند متخصص مناسع انسانی حقیقی را به ماشین ترجیح می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *