هوش مصنوعی در بازاریابی و کاربردهای آن

فهرست مطالب

هوش مصنوعی در بازاریابی مزایا و کاربردهای آن

مقدمه

اغلب شرکت‌ها و تیم‌های بازاریابی به‌سرعت در حال هماهنگ شدن با فناوری‌های هوشمند هستند تا کارایی خود و تجربه مشتری را ارتقا دهند. این راهکار‌های هوشمند اغلب به شکل پلتفرم‌های بازاریابی هوش مصنوعی (AI) ارائه می‌شوند. این رویکرد، انقلابی در نحوه‌ی تعامل با مشتریان است، هوش مصنوعی در بازاریابی امکان پیش‌بینی دقیق‌تر نیازها و رفتارهای آینده مشتریان را فراهم کرده است. بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را دقیق‌تر، شخصی‌سازی‌شده‌تر و کارآمدتر اجرا کنند. در این مطلب به بررسی نقش هوش مصنوعی در بازاریابی، مزایای استفاده و بهترین هوش مصنوعی برای تبلیغات می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را دقیق‌تر، شخصی‌سازی‌شده‌تر و کارآمدتر اجرا کنند.

بازاریابی هوش مصنوعی چیست؟

امروزه در بازاریابی برای تصمیم‌گیری خودکار از هوش مصنوعی (Ai) استفاده می‌کنند؛ که اساس آن جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها و بررسی مخاطبان یا روندهای اقتصادی است. هوش مصنوعی اغلب در آن دسته از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال مورداستفاده قرار می‌گیرد که سرعت در آن‌ها بسیار مهم است و نقش کلیدی دارد.

طی سال‌های گذشته، بازاریابان چندان مایل به استفاده از هوش مصنوعی در استراتژی‌های خود نبودند! اما اکنون، بسیاری از برندهای موفق مانند آمازون و اسپاتیفای، این فناوری پیشرفته را پذیرفته‌اند و می‌توان گفت استفاده از این فناوری در دیجیتال مارکتینگ میان بسیاری از بازاریابان و کسب‌وکارها رواج یافته است.

ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی برای برقراری بهترین ارتباط با مشتریان، از داده‌ها و پروفایل‌‌های آن‌ها استفاده می‌کنند و سپس پیام‌های متناسب را در زمان مناسب و بدون دخالت اعضای تیم بازاریابی به آن‌ها ارائه می‌دهند که باعث حداکثر کارایی می‌شود. اغلب بازاریابان دیجیتال برای تقویت تیم‌های بازاریابی یا انجام کارهای روشمندتر که نیاز به کار انسانی کمتری دارند، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، آمازون بر اساس جستجوها، خریدها و بازدیدهای قبلی کاربران و مشتریان، از هوش مصنوعی برای نشان دادن محصولات مرتبط به خریداران استفاده می‌کند. این امر می‌تواند، احتمال خرید اولیه را افزایش و خریداران را به مشتریان دائمی تبدیل کند.

بیشتر بدانید: نایکی مدل هوش مصنوعی برای طراحی توسعه می‌دهد

مزایای هوش مصنوعی در بازاریابی

در ادامه مزایای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ را بررسی می‌کنیم:

بهبود کارایی بازاریابی

با استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی، کسب‌وکارها قادر خواهند بود فعالیت‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود را با دقت و سرعت بیشتری انجام دهند. از اتوماسیون ایمیل‌های بازاریابی گرفته تا تولید محتوای هدفمند و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی، همگی، می‌توانند با کمک AI به‌شکلی کارآمدتر صورت پذیرند.

همچنین داده‌های بدست آمده از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، بسیار انبوه هستند و سازمان‌ها نمی‌توانند با سرعت بالا آن‌ها را بررسی کنند. در نتیجه، با هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل داده‌ها آسان‌تر می‌شود. این امر به کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند و امکان تمرکز روی استراتژی‌های خلاقانه‌تر را فراهم می‌آورد.

بهبود تعامل با مشتری‌ها

از بزرگ‌ترین مزایای بازاریابی با هوش مصنوعی، توانایی آن در جمع‌آوری، تحلیل و درک داده‌های مربوط به مشتریان است. با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته، کسب‌وکارها می‌توانند درک عمیقی از نیازها، رفتارها و ترجیحات مشتریان خود به دست آورند. این بینش‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را به‌شکلی مؤثرتر سازمان‌دهی و اجرا کنند، به‌طوری که با نیازهای واقعی مشتریان هم‌راستا باشد.

تصمیم‌گیری سریع‌تر

همانطور که گفتیم، امکان تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی نسبت به انسان بسیار سریع‌تر است. فناوری یادگیری ماشین (ماشین لرنینگ) با توجه به داده‌های مشتریان و نوع کمپین، تصمیم‌های بهتر و سریع‌تری می‌گیرد. در همین حین، تیم بازاریابی می‌تواند کمپین‌های هوش مصنوعی را تقویت و استراتژی‌های کارآمدی به کار بگیرد.

تحلیل داده‌ها توسط هوش مصنوعی باعث می‌شود بازاریابان تا پایان کمپین از تصمیم‌گیری‌های درست برخوردار و بهترین کانال‌های رسانه‌ای را انتخاب کنند.

افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

افزایش بازدهی سرمایه (ROI)، از مهم‌ترین فواید دیجیتال مارکتینگ با هوش مصنوعی است. با بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی براساس داده‌های دقیق و بینش‌های عمیق درباره مشتریان، شرکت‌ها می‌توانند اثربخشی فعالیت‌های بازاریابی خود را به‌شکل چشمگیری افزایش دهند.

این امر، نه‌تنها به افزایش فروش و سودآوری می‌انجامد، بلکه به کاهش هدررفت منابع و بودجه‌های تبلیغاتی نیز کمک می‌کند؛ به‌عبارت دیگر، بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی، امکان دستیابی به نتیجه‌های بهتر با هزینه‌های کمتر را فراهم می‌کند.

بیشتر بدانید: بازاریابی خودکار (marketing automation) چیست؟

این امر، نه‌تنها به افزایش فروش و سودآوری می‌انجامد، بلکه به کاهش هدررفت منابع و بودجه‌های تبلیغاتی نیز کمک می‌کند؛

بیشتر بدانید: ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی!

کاربردهای هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی بسیار گسترده است. در ادامه به چند مورد اشاره می‌کنیم:

تولید محتوا

تولید محتوا با هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین کاربردهای این تکنولوژی است و به عنوان محبوب‌ترین قابلیت آن در میان کاربران در نظر گرفته می‌شود. هوش مصنوعی با کمک فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML) می‌تواند محتوایی نوشتاری را تولید کند؛ طوری که انگار یک انسان برای انسان دیگری، آن را نوشته است. فقط کافی است دستورهای مناسب را به آن بدهید.

با استفاده از ابزارهای تولید محتوای هوش مصنوعی، می‌توانید مقالات وبلاگ، توضیحات محصول، محتوای شبکه‌های اجتماعی، کپی‌های تبلیغاتی و… را خیلی سریع‌تر از قبل بنویسید. البته هنوز محتوای تولید‌ شده توسط هوش مصنوعی به‌صورت خام برای انتشار مناسب نیست. این محتواها باید ویرایش شود و صحت آن بررسی شود.

از ابزارهای دیگر تولید محتوا با هوش مصنوعی می‌توان به  Jasper.ai اشاره کرد؛ این ابزار می‌تواند انواع محتوا را تولید کند.

اتوماسیون (اتومیشن)

مارکتینگ اتومیشن نرم‌افزاری است که به طور خودکار فرایندهای بازاریابی را درکمپین‌های بازاریابی دیجیتال چند وجهی ساده‌سازی و مدیریت می‌کند و شامل بازاریابی ایمیلی، بازاریابی اجتماعی، چت زنده، نظارت بر وب‌سایت، امتیازدهی به مشتریان و… باشد.

با کمک هوش مصنوعی می‌توانید کمپین‌های ایمیلی خود را دقیق‌تر هدف‌گیری و متن‌های شخصی‌سازی‌شده در زمان مناسب برای مخاطبان بفرستید. در شبکه‌های اجتماعی هم هوش مصنوعی زمان‌بندی ارسال پست و استوری و پاسخ به مخاطبان را خودکار می‌کند. علاوه بر آن می‌تواند تمام کمپین‌های موجود برای هر مشتری را شناسایی و اتوماسیون را بهینه‌ کنند؛ تا بهترین اقدامات برای هر مشتری بر اساس رفتار او انجام شود.

از ابزارهای هوش مصنوعی برای اتوماسیون‌ها می‌توان به ابزار اتوماسیون نجوا اشاره کرد. این ابزار به شما برای خودکارسازی کمپین‌های ایمیلی، پیامکی و پوش‌نوتیفیکیشن کمک می‌کند.

ایجاد طوفان فکری (Brainstorming)

طوفان فکری یک تکنیک خلاقیت فردی یا گروهی است که در طی آن، با جمع‌آوری فهرستی از ایده‌ها که خودبه‌خود توسط اعضا تولید می‌شود، برای رسیدن به یک جمع‌بندی در مورد یک مسئله تلاش می‌شود. هوش مصنوعی باعث بهبود عملکرد و خلاقیت شما می‌شود و به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مطمئن‌تری بگیرید. ابزارهای مختلف هوش مصنوعی به شما کمک می‌کنند تا برای انجام کارهای خود ایده پردازی کنید، کلمات کلیدی مرتبط با حوزه فعالیت خود را پیدا و ترندهای روز مارکت را به خوبی شناسایی کنید.

اگر صاحب برندی هستید و تصمیم دارید تا برای افزایش فروش خود، کمپین‌های تبلیغات در گوگل را راه‌اندازی کنید؛ می‌توانید از چت جی پی تی بخواهید تا هدلاین مختلفی برای کمپین را در اختیارتان قرار دهد.

هوش مصنوعی باعث بهبود عملکرد و خلاقیت شما می‌شود و به شما کمک کند تا تصمیمات استراتژیک مطمئن‌تری بگیرید.

تبلیغات

از هوش مصنوعی در تمامی مراحل تبلیغات، از تبلیغ نویسی و ساخت بنر تا آنالیز نتایج به شما کمک می‌کند. تبلیغات با هوش مصنوعی در نهایت اثرگذارتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود؛ چون تبلیغ در بهترین محل، با قوی‌ترین متن و تصویر یا ویدیو و به بهترین مخاطب نمایش داده می‌شود. کاربردهای هوش مصنوعی در تبلیغات شامل موارد زیر است:

  • نوشتن و بهینه‌سازی متن و عنوان تبلیغ
  • ساخت بنر یا ویدیوی تبلیغاتی
  • انتخاب رسانهی نمایش تبلیغ و جاگذاری موثر
  • ساخت لندینگ‌پیج موثر
  • بررسی نتایج و بهینه‌سازی تبلیغ

بیشتر بدانید: ساخت عطر به کمک هوش مصنوعی!

کلمات کلیدی و سئو

با کمک هوش مصنوعی قادرید ترافیک وب‌سایت خود را آنالیز کنید و کلمات کلیدی را پیدا کنید؛ حتی رقبا را رصد کنید. از طرف دیگر با هوش مصنوعی مخاطب خود را بهتر شناخته‌اید و می‌توانید محتوای شخصی‌سازی‌شده‌تری برای او تولید کنید. ابزارهایی نیز برای بهینه سازی محتوا وجود دارند. از جمله این ابزارها Surfer SEO است، که می‌توانید محتواهای فعلی را با سایر رقبا مقایسه کنید.

بهترین هوش مصنوعی برای تبلیغات

اولین و مهم‌ترین کاری که هوش مصنوعی برای کسب‌وکارها می‌کند آنالیز دقیق و یکپارچه‌سازی منابع بزرگ داده است. شما با تحلیل الگوی خرید و پیش‌بینی رفتار مشتری با کمک هوش مصنوعی می‌توانید زمان درست تبلیغ را حدس بزنید. همچنین با مطالعه و آنالیز محتوای شبکه‌های اجتماعی می‌توانید ترندهای پیش‌رو را پیش‌بینی کنید؛ یعنی قبل از اینکه نیازی در بازار ایجاد شود، شما پاسخ خود را آماده کرده‌اید!

در ادامه نمونه‌هایی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم:

  • Acrolinx
  • Adzooma
  • Conversica AI
  • DigitalGenius
  • Frase
  • Uizard.io
  • RAD AI
  • Yooz
  • Boost.ai
  • Lomi
  • ETCH
  • Hashely

نمونه‌هایی از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات را به شما معرفی می‌کنیم

جدیدترین اخبار تکنولوژی

اگر به فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی علاقمند هستید و دوست دارید در جریان جدیدترین اخبار این حوزه باشید، به شما ایرانتک را پیشنهاد می‌کنم! ایرانتک رسانه‌ی فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید است. شما عزیزان می‌توانید جدیدترین اخبار و مقالات هوش مصنوعی را در سایت ایرانتک بخوانید.

سخن پایانی

صرف‌نظر از بزرگ یا کوچک بودن تیم بازاریابی شما، ابزارهای بازاریابی هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای فروش می‌توانند به افزایش بهره‌وری، نرخ بازگشت سرمایه و کارایی کمک کنند. این تکنولوژی روز‌به‌روز در حال پیشرفت است؛ هر قدم کوچک به سمت استفاده از آن می‌تواند به برتری برند شما نسبت به رقبا کمک کند و شما را به اهداف سالانه‌تان برساند.

در این مطلب به بررسی هوش مصنوعی در بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ، مزایای و کاربردهای آن پرداختیم. امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود؛ شما عزیزان می‌توانید در قسمت دیدگاه‌های سایت، پرسش‌های خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.


سوالات متداول

هوش مصنوعی در بازاریابی چگونه کار می‌کند؟

هوش مصنوعی با تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ و یادگیری از الگوهای موجود به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌های بازاریابی خود را بهینه‌سازی کنند. این فناوری، بهترین زمان برای ارسال پیام‌های بازاریابی را تعیین و تجربه‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین بازاریابان شود؟

هرچند هوش مصنوعی بر انجام‌دادن برخی کارها می‌تواند بسیار مؤثر باشد؛ اما نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین خلاقیت و درک انسانی شود. هوش مصنوعی به‌عنوان یک ابزار توانمند برای بازاریابان به کار می‌رود تا بتوانند تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند.

آینده بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

آینده بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی روشن به نظر می‌رسد؛ این فناوری با پیشرفت‌های مداوم شخصی‌سازی شده‌تر و کارآمدتر را فراهم می‌کند؛ بااین‌حال موفقیت در این عرصه نیازمند تعادل میان فناوری و حفظ اصول اخلاقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *