سرچ جی پی تی(SearchGpt) آینده‌ی جستجوی وب

فهرست مطالب

سرچ جی پی تی و نتایج جستجو در آینده

هوش مصنوعی (AI) آینده‌ی استفاده از وب و جستجوها را تغییر داد! شرکت OpenAI، شرکتی که پشت ChatGPT قرار دارد، ابزار جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی به نام سرچ جی پی تی (SearchGPT) را طراحی کرده که به‌جای صفحاتی با نتایج «بهینه‌سازی‌شده»، پاسخ‌های مستقیم برای پرسش‌های شما دارد!

اگر این موضوع برایتان آشنا می‌آید، به این دلیل است که گوگل قبلاً چیزی مشابه را امتحان کرده است. گوگل با استفاده از مدل Gemini AI، ابزار AI Overview را آزمایش کرد. این ابزار مانند سرچ جی پی تی برای جست‌وجوی وب و ارائه‌ی پاسخ‌های خلاصه‌شده است. ایده اصلی این ابزار ارائه‌ی خلاصه‌ای از اطلاعات مورد نیاز کاربر، بدون نیاز به دنبال کردن نتایج جستجو بود.

اما در واقع کار نکرد – حداقل در ابتدا – برخی از عجیب‌ترین پاسخ‌های این ابزار به کاربران، اضافه کردن چسب به پیتزا برای چسبندگی بیشتر، شستن لباس‌ها با گاز سمی کلر و حتی پریدن از پل گلدن گیت برای درمان افسردگی بود! مشکل این ابزار، عدم تشخیص اطلاعات طنز، نادرست و مخرب از اطلاعات مفید و واقعی بود.

سرچ جی پی تی مسلماً مدلی بالغ‌تر از Gemini است، بنابراین می‌تواند نتایج بهتر با پاسخ‌های معتبرتر داشته باشد. با این حال، این ابزار در مرحله اولیه‌ است! هیچ‌کس نمی‌داند زمانی که کاملا منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد، چگونه عمل می‌کند.

اکنون سوالی که مطرح می‌شود نقش هوش مصنوعی در آینده است؟ آیا ابزارهای جدید -در صورت دقیق بودن- پتانسیل حذف موتورهای جستجوی سنتی را دارند؟ یا بازهم دقت جستجوی آن‌ها ناامیدکننده خواهد ماند؟

سرچ جی پی تی مسلماً مدلی بالغ‌تر از Gemini است، بنابراین می‌تواند نتایج بهتر با پاسخ‌های معتبرتر داشته باشد. با این حال، این ابزار در مرحله نمونه اولیه است! هیچ‌کس نمی‌داند زمانی که کاملا منتشر و در دسترس عموم قرار گیرد، چگونه عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: Chat GPT-5 پیشرفتی عظیم خواهد داشت!

سرچ جی پی تی و عدم قطعیت!

نل واتسون، محقق هوش مصنوعی، در موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) گفت: “هوش مصنوعی فعلی، تناقضات زیادی دارد، زیرا خیلی منسجم نیست. الگوهای فکری آن می‌توانند در مسیری عجیب و غریب پیش روند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که می‌توان مدل‌هایی را برای تفکر موثرتر طراحی کرد.”

 واتسون همچنین معتقد است، برخی از مدل‌ها را می‌توان با زبان های برنامه‌نویسی منطقی مانند Prolog ترکیب کرد تا توانایی استدلال آن‌ها به میزان زیادی افزایش یابد، با این کار حتی فرآیندهای ریاضی می‌توانند درست محاسبه شوند و قابل اعتماد باشند. این فرآیند به مدل‌ها کمک می‌کند تا موقعیت‌های مختلف را درک کنند و به آن‌ها پاسخ دهند.

در حالی که علاقه هوش مصنوعی در حال شکوفایی است، می تواند محور نتایج نامرغوبی باشد. واتسون گفت: واضح است که برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی خیلی زود و بدون تست کافی عرضه شدند و فاقد زمینه‌ی کاربری هستند. اما این مشکلات فقط برای مدل‌های هوش مصنوعی نیست! و بزرگترین موتورهای جستجو، حتی جستجوی گوگل را در بر گرفته است!

اعتماد به مدل‌های هوش مصنوعی

در آینده چه چیزی در انتظار ماست؟ واتسون خاطرنشان کرد که وضعیت فعلی جستجوی هوش مصنوعی به مدل‌ها بستگی دارد. مدل‌های هوش مصنوعی برای انجام اقدامات مستقل و حل مشکلات بدون نظارت دائمی انسان طراحی شده‌اند.

واتسون توضیح داد: “سیستم‌های هوش مصنوعی برای انجام ماموریتی برای انجام عملیات جستجوی عمیق و تجزیه و تحلیل پیچیده‌ از جستجوی کلیدواژه ساده استفاده خواهند کرد. آن‌ها می‌توانند پاسخ سوالاتی را پیدا کنند که کاربران نمی‌دانستند چگونه بپرسند.” او اضافه کرد: چنین مدل‌هایی باید ارزش‌های انسانی، مرزها و محتوای اساسی را درک کنند. این مدل‌ها آموزش زیادی نیاز دارد تا  بهترین نتیجه را به ما ارائه دهدبا این حال واتسون چشم‌انداز آینده را مثبت می‌بیند و معتقد است: با بهبود این مدل‌ها باید اعتماد از دست رفته‌ی کاربران را، دوباره به دست آوریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *