آمازون در حال ساخت یک LLM برای رقابت با OpenAI و گوگل است!

رقابت آمازون با گوگل و openai

طبق گزارش ها، آمازون سرمایه گذاری های قابل توجهی در توسعه یک مدل زبان بزرگ (LLM) به نام Olympus انجام می دهد.

مدل زبانی بزرگ (large language model) یا به اختصار (LLM)، یک مدل زبانی متشکل از یک شبکه عصبی با پارامترهای زیادی است که بر روی مقادیر زیادی متن بدون برچسب با استفاده از یادگیری خود نظارتی یا یادگیری نیمه‌نظارتی آموزش داده شده‌است.

به گزارش رویترز، این غول فناوری میلیون‌ها دلار را برای ساخت مدلی با دو تریلیون پارامتر در این پروژه سرمایه‌گذاری می‌کند. برای مقایسه، بهتر است بدانید که OpenAI برای GPT-4 حدود یک تریلیون پارامتر دارد.

این حرکت آمازون را در رقابت مستقیم با OpenAI، Meta، Anthropic، Google و دیگران قرار می‌دهد. تیم این پروژه آمازون توسط روهیت پراساد، رئیس سابق الکسا رهبری می‌شود که اکنون مستقیماً به مدیر عامل اندی جاسی گزارش می‌دهد.

پراساد، به عنوان دانشمند ارشد هوش عمومی مصنوعی (AGI) در آمازون، تلاش‌های هوش مصنوعی را در سراسر شرکت متحد کرده است. او محققانی از تیم الکسا هوش مصنوعی و بخش علمی آمازون را برای همکاری در مدل‌های آموزشی به کار گرفت و منابع آمازون را در راستای این هدف بلندپروازانه هماهنگ کرد.

تصمیم آمازون برای سرمایه‌گذاری در توسعه مدل‌های خانگی از این باور ناشی می‌شود که داشتن LLM‌های خود می‌تواند جذابیت ارائه‌های آن‌ها، به‌ویژه در خدمات وب آمازون (AWS) را افزایش دهد.

شرکت‌های AWS دائماً به دنبال مدل‌های با عملکرد برتر هستند و هدف آمازون این است که تقاضای رو به رشد برای فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی را برآورده کند.

در حالی که آمازون جدول زمانی مشخصی را برای عرضه مدل Olympus ارائه نکرده است، کارشناسان داخلی نشان می‌دهند که تمرکز این شرکت بر آموزش مدل‌های بزرگ‌تر هوش مصنوعی بر تعهد آن به باقی ماندن در خط مقدم تحقیق و توسعه هوش مصنوعی تاکید می‌کند.

آموزش چنین مدل‌های عظیم هوش مصنوعی در درجه اول به دلیل قدرت محاسباتی قابل توجه مورد نیاز، یک تلاش بسیار پرهزینه است.

تصمیم آمازون برای سرمایه گذاری هنگفت در LLM بخشی از استراتژی گسترده آن‌ها را نشان می‌دهد. حرکت آمازون، فصل جدیدی در رقابت برای برتری هوش مصنوعی را نشان داده و بازیگران اصلی در حال رقابت برای عبور از مرزهای این فناوری هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *