ایلان ماسک Grok-1 را اوپن سورس عرضه کرد

Grok-1 اوپن سورس

در ده روز اخیر، ایلان ماسک با شرکت Open AI درگیری‌های زیادی داشت. از شکایت و شکایت کشی گرفته تا مصاحبه‌های مختلف علیه این استارتاپ. حالا هفته پیش ایلان ماسک، موسس و بنیان‌گذار xAI، در یک توییت اعلام کرد که می‌خواهد مدل هوش مصنوعی خودش یعنی Grok را اوپن سورس یا منبع باز منتشر کند.

ایلان ماسک به قول خودش عمل کرد و نسخه 1 مدل مذکور را منتشر کرد. Grok-1 به طور رسمی در اکانت گیت‌هاب این استارتاپ قرار دارد. برای دسترسی و استفاده از این مدل می‌توانید به آن مراجعه کنید. البته حواستان باشد که برای استفاده از این مدل باید نه تنها سخت افزاری قوی داشته باشید که یک سیستم با حجم خیلی آزاد هم داشته باشید.

حجم این مدل تقریبا 314 گیگابایت است. این میزان تقریبا 15 برابر از بقیه مدل‌های اوپن سورس موجود در بازار هوش مصنوعی بیشتر است. کدهای این مدل تحت مجوز آپاچی است پس خیالتان به عنوان برنامه‌نویس راحت باشد که می‌توانید بدون دردسر از این کد استفاده کنید.

Grok-1 اوپن سورس می شود

ویژگی‌های این Grok-1 پرحجم چیست؟

این مدل فارغ از حجم بالایی که دارد، چیزی مبنی بر نحوه استفاده از داده‌های X یا حتی نوع دیتاست‌ها و داده‌هایی که برای آموزشش استفاده کردند نیست. در واقع این مدل اطلاعات کاملا در دسترس ما نیستند. اما اینکه این مدل 314 میلیارد پارامتر دارد و یک مدل MoE یا متخصص چند منظوره است کاملا بدیهی است.

خلاصه ماجرا این که کد این مدل تمام و کمال کوچک‌ترین جزئیات آموزشی و… در دسترس ما نیست ولی قطعا تجربه استفاده از آن می‌تواند عجیب و غریب باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *