Grok منبع باز می‌شود؟

Grok - هوش مصنوعی - ایلان ماسک

همین چند روز پیش ایلان ماسک، بنیان‌گذار xAI، از استارتاپ Open AI شکایت کرد. ماسک معتقد بود این استارتاپ دیگر به اصول اخلاقی اولیه هوش مصنوعی و این صنعت وفادار نیستند. به نظر او، Open AI باید مدل‌های خودش را منبع باز کند و تمام تحقیقات را در اختیار عموم قرار دهد.

حالا در پی همین بحث‌ها، ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که قرار است در همین هفته، xAI مدل هوش مصنوعی خود یعنی Grok را منبع باز کند! البته ماسک همیشه طرفدار منبع باز بودن تمام کدهای چت بات‌های هوش مصنوعی بوده و هست. با توجه به اینکه در پادکستی که اخیرا هم با آن مصاحبه کرده دوباره درباره مزیت منبع باز بودن این مدل‌ها صحبت کرده، چنین تصمیمی دور از ذهن نبود.

xAI - توییت ایلان ماسک - Grok

اصلا این Grok ایلان ماسک چیست؟

سال گذشته همزمان با انتشار این هوش مصنوعی، ادعاهای زیادی درباره این مدل چت بات مطرح شد. مهم‌ترین ادعا شاید همین بود که اطلاعات این مدل کاملا به روز و Real-time است. این یعنی برخلاف مدل GPT که آخرین اطلاعاتش به سال گذشته برمی‌گردد، این مدل از به روزترین اتفاقات هم خبر دارد و اصلا یکی از منابعش هم خود پلتفرم X است.

یکی دیگر از ادعاهای این مدل شوخ طبعی و طنازی بود؛ برخلاف جواب‌های خشک GPT این مدل کاملا با طنازی مخصوص به خودش جواب می‌دهد. البته بعدا که کاربران می‌گویند دو مدل fun mode و regular mode وجود دارد که می‌شود مدل مدنظر را انتخاب کرد.

طبق بررسی کاربران و تجربه‌های مختلف، این مدل برخلاف مدل‌های دیگر با موج cancel culture آنقدرها هم همراه نشده و می‌تواند نظرات سیاسی و حساس را به راحتی ارائه بدهد.

در حال حاضر شما برای استفاده از Grok باید ماهانه 16 دلار آمریکا را پرداخت کنید تا اکانت پریمیوم X را بخرید. این رقم زیادی است. با توجه به دسترسی منبع باز، دقیقا مثل Meta و Mistral در اختیار عموم قرار بگیرد احتمالا دیگر نیازی به آن نیست.

ایلان ماسک زیر توییتش استارتاپ Open AI را دروغگو نامید. برای همین هیجان‌ها نسبت به اینکه درآینده چه پیش می‌آید زیاد شده است. آیا واقعا این مدل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد یا بخشی از آن رایگان خواهد شد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *