شکست دانشگاه‌های آفریقایی در تعلیم متخصص هوش مصنوعی

جمعی از دانشجویان در دانشگاه‌های آفریقایی و مسئله تعلیم متخصص هوش مصنوعی

کشورهای قاره آفریقا در تلاشند تا خودشان را به غول‌های هوش مصنوعی برسانند. در یکی دو سال اخیر، مصاحبه‌های شغلی متخصصین علوم داده، یادگیری ماشین و عمیق آفریقایی تبار به دلیل نداشتن تحربه عملی در حوزه هوش مصنوعی رد شد. دانشگاه‌هایی مثل Zindi متوجه شدند در تعلیم متخصص هوش مصنوعی ضعف‌هایی دارند.

دلیل رد شدن اکثر درخواست‌های شغلی نداشتن تجربه کافی در زمینه هوش مصنوعی است. متخصصین در دانشگاه‌ها دروس تئوری زیادی می‌گذرانند. اطلاعات و دانش این افراد کافی است اما تجربه عملی ندارند و همین موضوع کارفرما را به سوی استخدام فردی خارجی می‌کشاند.

موسسه Zindi که یکی از موسسات پیشرو برای آموزش دیجیتالی است اعلام کرد دروسی که دانشجویان می‌گذارنند بیشتر برای 10 سال پیش است و امروز دیگر کاربردی ندارد. این موسسه دوره‌های برگزار می‌کند که تمام تمرکز مدرسین روی تجربه‌آموزی در حوزه هوش مصنوعی است. پس از آن هم موسسات دیگری مثل DSNai و ChipLab در نیجریه و ALX در کنیا هم دوره‌های مرتبط به هوش مصنوعی برگزار کردند.

تعلیم متخصص هوش مصنوعی در موسسه Zindi پس از شکست دانشگاه‌های آفریقایی

نتیجه دوره‌های تعلیم متخصص هوش مصنوعی موسسه Zindi چه بود؟

موسسه Zindi نزدیک به 73 هزار نفر در هکاتونی که برگزار می‌کند شرکت می‌کنند. آن‌ها توانستند استارتاپ InstaDeep را به عنوان یکی از سرمایه‌گذارنشان جذب کنند. 100 مهندس مجربی که در این دانشگاه دوره هوش مصنوعی گذراندند در شرکت‌های گوگل، متا و مایکروسافت مشغول به کار هستند.

در دو ماهه اول سال 2024 بیشتر از صد هزار نفر در دوره‌های ALX شرکت کردند. میانگین 85 درصد کسانی که در دوره‌های این موسسه شرکت می‌کنند در شرکت‌های بزرگ آفریقا استخدام هستند.

نیجریه اولین کشور آفریقایی بود که یک مدل زبانی بزرگ عرضه کرد. این کشورها روی متخصصین و دانشجویان سرمایه گذاری بلند مدتی کردند تا در آینده جزو سردمداران باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *