ساخت عطر به کمک هوش مصنوعی

ساخت عطر به کمک هوش مصنوعی

هوش مصنوعی برای تکثیر عطرها با سرعت بیشتری نسبت به روش‌ های معمولی عمل می کند، حتی با در نظر گرفتن اینکه چگونه یک عطر در طول زمان محو می‌ شود. برخی از عطرها در خطر محو شدن برای همیشه هستند.

حال این سوال مطرح می شود که آیا هوش مصنوعی می تواند آنها را تکرار کند؟ پاسخ این سوال، مثبت است. هوش مصنوعی می تواند فرمولی برای بازسازی یک عطر بر اساس ترکیب شیمیایی آن ایجاد کند. همچنین می تواند از نمونه‌ای برای بازتولید بوهای نادری استفاده کند که در معرض خطر گم شدن هستند. مانند بو از یک مراسم خاص فرهنگی یا بوی جنگلی که به دلیل افزایش دما در حال تغییر است.

Idelfonso Nogueira در دانشگاه علم و صنعت نروژ و همکارانش دو عطر موجود را مشخص کردند و آنها را بر اساس رایحه دسته بندی کردند. همچنین معیاری برای سنجش شدت یک بوی خاص در نظر گرفتند. برای مثال، یکی از عطرها بالاترین ارزش بو را از رایحه‌های مشابه وانیل کسب کرد. دیگری بالاترین ارزش بو را برای خانواده رایحه “الکلی” دریافت کرد. برای آموزش یک شبکه عصبی، محققان از پایگاه اطلاعاتی از مولکول های آشنا و مرتبط با رایحه های خاص استفاده کردند.

ساخت عطر به کمک هوش مصنوعی

تلاش هوش مصنوعی برای ساخت عطرهایی ماندگار

هوش مصنوعی یاد گرفت مجموعه‌ای از مولکول‌ها را تولید کند که با امتیازات بو برای هر رایحه از عطرهای نمونه مطابقت داشته باشد. نوگوئرا می‌گوید، اما تنها تولید آن مولکول‌ها برای بازتولید عطرهای هدف کافی نبود. زیرا نحوه درک ما از بو تحت تأثیر فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی مولکول‌ها هنگام تعامل با هوا یا پوست است. بلافاصله پس از اسپری شدن، بوی عطر بیشتر به نظر می‌آیند، اما در عرض چند دقیقه با تبخیر مولکول‌ها ناپدید می‌شوند. برای رفع این مشکل، این تیم مولکول‌های تولیدی توسط هوش مصنوعی را انتخاب کردند که در شرایط مشابه با عطرهای اصلی تبخیر می‌شوند.

در نهایت، آنها دوباره از هوش مصنوعی برای به حداقل رساندن هرگونه عدم تطابق بین مقادیر بوی مخلوط اصلی و مخلوط تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده کردند. پیش‌بینی اینکه یک ماده شیمیایی چه بویی خواهد داشت بسیار دشوار است، بنابراین محققان از تعداد محدودی مولکول در داده‌های آموزشی خود استفاده کردند. نوگوئرا می‌گوید، اگر پایگاه اطلاعاتی به مولکول‌های بیشتری گسترش یابد، این فرآیند می‌تواند دقیق‌تر باشد. او پیشنهاد می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت عطر کمک کند تا دستور العمل‌هایی ایجاد کند که نسخه‌ای ارزان‌تر و پایدارتر از یک عطر تولید کند.

در حال حاضر، کارشناسان تخمین می‌زنند که ساخت یک عطر جدید با تکنیک‌های سنتی می‌تواند تا سه سال طول بکشد و به ازای هر کیلوگرم 50000 دلار هزینه داشته باشد. ریچارد گرکین در دانشگاه ایالتی آریزونا و Osmo، یک استارت‌آپ با هدف آموزش و نحوه ایجاد بوهایی شبیه به هوش مصنوعی که می‌تواند با تصاویر انجام دهد، می‌گوید ترکیب هوش مصنوعی با فیزیک و شیمی نقطه قوت این رویکرد است زیرا ظرافت‌های نادیده گرفته شده را در بر می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *