سلامت روانی همراه با چت بات‌ها

سلامت روانی همراه با چت بات‌ها

سال‌ها قبل از اینکه نام چت بات‌ها سر زبان‌ها بیفتند و افراد مختلف از آن‌ها استفاده کنند ربات‌هایی مثل Woebot وجود داشتند. این ربات اساس اولیه بررسی سلامت روانی همراه با چت بات‌ها بودند.

با روی کار آمدن هوش مصنوعی مولد بخش سلامت روان توجه بسیاری از متخصصان روان‌شناسی، روان‌پزشک‌ها و متخصصان هوش مصنوعی را جلب کرد. در ابتدا که فقط رباتی مثل Woebot وجود داشت کاربران تجربه‌های جدیدی را کسب کردند. این ربات روزانه سلامت روان و وضعیت آن‌ها را بررسی می‌کرد. در نهایت طبق نتایج روزانه، هفتگی و ماهانه راه‌حل‌های مناسب را ارائه می‌داد.

امروزه دیگر بخش قابل توجهی از سلامت روانی با چت بات‌ها همراه شده است. شرکت Woebot پس از خبرهای مربوط به Chat GPT و کمک‌هایش به افراد مختلف تصمیم گرفت امکانات خود را گسترش دهد. نکته اصلی برای این مجموعه این است که آیا مدل‌های هوش مصنوعی مولد جدید می‌توانند تجربه گفتگویی بهتری به کاربران و بیماران بدهند یا نه؟

تفاوت این ربات‌ها و Chat GPT چیست؟

برخلاف مدل‌هایی مثل GPT این ربات از شما اطلاعات عمیق و دقیق‌تری می‌گیرد و طبق اطلاعاتی که کارشناسان به طور خاص ارائه کردند پاسخ می‌دهد. در واقع بخش پردازش زبان طبیعی در چنین رباتی فقط مختص فهم بهتر صحبت‌های بیماران است. در ابتدای ورود به این برنامه و برنامه‌های مشابه مثل Wysa کاربر باید انواع افکار بد و ناراحت‌کننده و حتی افکار خودکشی خود را بنویسد تا در حافظه ثبت شود. طبق این افکار پاسخ‌های مختلف به بیمار می‌دهند.

تیم توسعه این برنامه به این نتیجه رسیدند که می‌توان با گسترش و پیشرفت مدل‌های مختلفی مانند GPT و … کارهایی برای بهبود نرم افزار انجام داد. اما بخش نگران کننده برای آن‌ها دقت اطلاعات است زیرا چنین مدل‌هایی بسیار گسترده‌تر و بی‌پرواتر از Woebot هستند و ممکن است پاسخی خطرناک به بیماران بدهند.

سلامت روانی همراه با چت بات‌ها
نرم افزار Wysa یکی از چت بات‌های مربوط به سلامت روان که کاربران زیادی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *