شکایت نویسنده ها از NVIDIA

شکایت - NVIDIA

چند ماه پیش که انویدیا ادعا کرد از تقریبا 198 هزار کتاب برای آموزش مدل خود یعنی NeMo استفاده کرده، شکایت‌های زیادی از این شرکت شد.

شاکی‌ها می‌گفتند انویدیا از تعداد زیادی کتاب دارای حق کپی رایت استفاده کرده تا مدلش را آموزش بدهد که بتواند زبان طبیعی را پردازش کند. انویدیا این ادعا را رد کرد ولی بعد از مدتی تمام کتاب‌ها و دیتابیس را حذف کرد. حالا سه نویسنده به اسم‌های عدبی ناظمیان که نویسنده آمریکایی-ایرانی است و برایان کین و استورات اونان آمریکایی کاملا جدی از این شرکت شکایت کردند.

کتاب‌های این سه نویسنده شاکی هم Gost Walk از برایان کین است که سال 2008 نوشته شد. کتاب Like a Love Story از عبدی ناظمیان که سال 2019 آن را منتشر کرد و آخرین کتاب هم از استوارت اونان به نام Last Night at the Lobster است که برای سال 2007 است.

NVIDIA -NeMo - شکایت - نویسنده

چرا شکایت؟

شاید بچرسید حالا که NVIDIA همه داده‌ها را پاک کرده پس چرا این سه نویسنده شکایت کردند؟ این سه نفر معتقدند اگر انویدیا از این داده‌های کتاب‌ها که کپی رایت دارند استفاده نکرده پس اصلا چرا باید همه زحماتش را پاک کند؟

درواقع این حرف از نظر کاربران کاملا منطقی است. کاربران معتقدند انویدیا می‌توانست یک بیانیه بدهد و شفاف سازی کند. NVIDIA باید می‌گفت آموزشی که به مدل NeMo داده کاملا قانونی بوده. حالا باید دید NVIDIA چه واکنشی نشان می‌دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *