مدال طلای المپیاد ریاضی در دستان هوش مصنوعی

مدال طلای المپیاد ریاضی

یکی از دانشمندان کامپیوتر به نام Trieu Trinh به این فکر افتاد که چگونه می شود مدلی از هوش مصنوعی ساخت که بتواند مسائل هندسه المپیاد ریاضی را حل کند. دکتر ترینه هم که در حال نوشتن پایان نامه دکتری خود در همین زمینه بود، هفته گذشته از پایان نامه خود پیرامون این مسئله دفاع کرد. او ثابت کرد هوش مصنوعی با نام AlphaGeometry می تواند در حد یک انسان عمل کند. حتی می تواند به راحتی مدال طلای المپیاد ریاضی را از آن خود کند.

دکتر ترینه سیستم AlphaGeometry را با مجموعه آزمایشی از 30 مسئله هندسه المپیاد از سال 2000 تا 2022 ارائه کرد. جالب است بدانید در همان دوره، میانگین مدال‌ آوران طلای انسانی 25.9 بود.

مدال طلای المپیاد ریاضی

ترینه گفت: «ریاضی زبان حقیقت است. «اگر می‌ خواهید یک A.I بسازید، مهم است که یک A.I قابل اعتماد و جستجوگر حقیقت بسازید. به‌ ویژه برای «برنامه‌ های حیاتی ایمنی» که حساسیت بسیار بالایی دارد.

پس برای این کار لازم است مدلی از هوش مصنوعی با اجزای بصری طراحی شود. دکتر ترینه و دیگر همکاران او برای ساخت مدلی پیشرفته تر از AlphaGeometry چالشی گذاشتند. به این صورت که هر کس بتواند مدلی دقیق تر ارائه دهد، جایزه المپیاد ریاضی هوش مصنوعی را می گیرد. این جایزه حدود 5 میلیون دلار بوده و برنده، اولین مدال طلای المپیاد هوش مصنوعی را نیز خواهد گرفت.

حال باید دید در چند سال آینده آیا هوش مصنوعی در المپیاد ریاضی می تواند با انسان رقابت کند، او را شکست دهد و مدال طلا را از آن خود کند یا خیر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *