تا به حال فکر کرده اید که همبازی آینده کودکان شما چه کسی خواهد بود؟

همبازی آینده کودکان

در پی گزارشاتی از فعالان حوزه هوش مصنوعی، آن ها به این مورد اشاره کردند که همبازی آینده کودکان شما می تواند یک اسباب بازی هوش مصنوعی باشد. مجموعه ای از استارتاپ ها در حال ساخت ربات ها و اسباب بازی هایی هستند که به کمک هوش مصنوعی می توانند با کودکان مکالمه کامل داشته باشند. این نوع اسباب بازی ها هم می توانند جالب و هم نگران کننده باشند.

اسباب بازی هایی با تکنولوژی هوش مصنوعی

در اوایل ماه دسامبر، سارا گالوان، Miko Mini را خریداری کرد. یک اسباب بازی که با مدل‌ های هوش مصنوعی داخلی و همچنین GPT-3.5 و GPT-4 OpenAI تعبیه شده بود. هدف از خرید این اسباب بازی کمک به انجام تکالیف دختر گالوان در خانه بود. گالوان گفت: در ماه گذشته، سوفیا از Miko برای حل مسائل ریاضی، گوش دادن به داستان های شاهزاده خانم و پرسیدن سوالاتی مانند “کریسمس چگونه جشن گرفته می شود” استفاده کرده است. هدف از طراحی این وسیله، تقویت رفاه اجتماعی و عاطفی مورد نظر Miko است.

همبازی آینده کودکان

تاثیر اسباب بازی های هوش مصنوعی بر رفتار کودکان

ربات های دیگری هم با مدل های هوش مصنوعی طراحی شدند. سازندگان آن ها می گویند: این ربات ها می‌ تواند مکالماتی را انجام دهند که بر اساس جلسات رفتار درمانی شناختی الگوبرداری شدند. در نتیجه به کودکان کمک میکند منبع اضطراب یا استرس خود را شناسایی کنند. سپس با این اسباب بازی ها درباره آن صحبت کنند و از تمرین‌ های تمرکز حواس آن بهره مند شوند.

در حال حاضر، اکثر ربات هایی که طراحی شدند، برای حمایت عاطفی مناسب نیستند. کارشناسان می گویند هوش مصنوعی مولد هنوز به مرحله‌ ای نرسیده است که بتوان از آن برای کارهای مهمی مانند درمان کودک استفاده کرد. همچنین در حال حاضر به عنوان همبازی آینده کودکان دارای نقاط ضعفی است که باید بر طرف شود. این کار بسیار حساس است و نمی شود بدون برنامه و آزمایشات دقیق به مرحله عمل برسد.

با وجود اقدامات مهمی که به جهت حفظ امنیت و اطلاعات کاربران انجام شد اما برخی از والدین هنوز هم نگران افشای اطلاعات شخصی خود هستند. آن ها بر این باورند که مثلا عروسک هایی با چشم‌ های گرد بزرگ، فرد را در اطراف اتاق تعقیب کرده و از همه جای خانه فیلم برداری می کنند. در نتیجه اطلاعات شخصی افراد ضبط می شود.

با این حال به دلیل ارتباط عاطفی که کودکان با اسباب بازی برقرار می کنند، اگر امنیت حفظ شود، اکثر پدر و مادرها آن را برای کودکان خود تهیه می کنند. به خصوص برای کودکانی که مشکلات جسمی و روحی دارند و برای ارتباط با دیگران احساس ترس می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *