هوش مصنوعی و دروغ سیزده

هوش مصنوعی می‌تواند در آینده دروغ‌های جالب یا حتی خطرناکی بگوید.

به بهانه روز سیزده بدر یا حتی دروغ آوریل آمریکایی‌ها بهتر است آینده همراه با هوش مصنوعی را متصور شویم. مردم در این روزها به هم دروغ‌های جالب یا بانمکی می‌گویند. گاهی هم شوخی‌های زننده‌ای می‌کنند. حالا تصور کنید همین کار را از هوش مصنوعی بخواهید.

تا همین الان خیلی از کاربران شوخی‌های مختلفی از مدل‌های هوش مصنوعی شنیدند. حالا تصور کنید که این مدل‌ها گسترش بیشتری پیدا کنند، در اتفاقات روزمره بیشتر افراد حضور داشته باشند. آن وقت در چنین روزهایی این مدل‌ها می‌توانند با تجزیه اطلاعات مختلف با شما شوخی کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند در آینده دروغ‌های جالب یا حتی خطرناکی بگوید.

مدل‌ها سابقه جستجوی شما را می‌خوانند، ایمیل‌هایتان را بررسی می‌کنند، پیام‌ها و صداهای ضبط شده و انواع مختلف اطلاعات را می‌گیرند. در نهایت روزی می‌رسد که ناگهان با یک پیام مواجه می‌شوید که نوشته سریال موردعلاقه‌تان ادامه خواهد داشت. فراتر از آن می‌تواند از طرف رئیس‌تان به شما بگوید از این به بعد دیگر نیازی نیست حضوری سر کار بروید و می‌توانید از همان خانه کار کنید.

این موارد شوخی‌های بامزه‌ای هستند ولی اگر با گسترش این مدل‌ها کار به مراحل باریک‌تری برسد چه؟

پیامد اطلاعات غلط هوش مصنوعی در دنیای واقعی

همین چند وقت پیش گوگل اعلام کرد شما به عنوان گیاه‌شناس یا حتی زیست‌شناس می‌توانید با گل لاله صحبت کنید. یا آمازون اعلام کرد الکسا می‌تواند صدای سلبریتی‌ها را تقلید کند. با همان صدا با شما صحبت کند و جوابتان را بدهد. همه این موارد اطلاعات غلط و شوخی‌هایی بوده که در دنیای هوش مصنوعی انجام شده است.

در آینده با گسترش این مدل‌ها اگر برای پرسش‌های پزشکی اطلاعات غلط دریافت کنید چه؟ یا حتی فرض کنید فوبیای عنکبوت دارید و عینک مجازی زده‌اید و ناگهان سیل عنکبوت است که از در و دیوار می‌ریزد پایین. حتی در ماشین هوشمند خود نشسته‌اید و مدل تصمیم می‌گیرد شوخی کند و مسیرتان را منحرف کند. در همه این موارد ممکن است نوع شوخی‌ها از حد خود بگذرند.

در نتیجه اگر هم قرار است بخش بامزه و شوخ‌طبع مدل‌های هوش مصنوعی پیشرفت کند این پیشرفت باید به سمتی باشد که از حد نگذرد و کاربر اذیت نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *