پردازش زبان طبیعی چیست؟

Double exposure of a caucasian man and Virtual reality VR headset is presumably a gamer or a hacker cracking the code into a secure network or server, with lines of code

مقدمه:

پردازش زبان طبیعی( NLP )، توانایی کامپیوتر در فهم زبان انسان در نوشتار یا صحبت است. پردازش زبان طبیعی بیش از 50 سال است که وجود داشته و ریشه در حوزه زبان شناسی دارد. این برنامه کاربرد های زیادی در دنیای واقعی دارد. شما هم حتما در زندگی روزمره‌ی خود متوجه کاربرد های گسترده‌ی پردازش زبان طبیعی شده اید! در واقع در چت بات ها، دستیار های صوتی و برنامه های ترجمه شما از این فناوری استفاده می‌کنید. قصد داریم در این مقاله نگاه دقیق تری به این شاخه از هوش مصنوعی بندازیم:

NLP از تکنیک های مختلفی برای قادر ساختن کامپیوتر در فهم و درک زبان انسان، استفاده می‌کند. تکنیک هایی که هم از یادگیری ماشین و هم از یادگیری عمیق استفاده می‌کند. همانطور که انسان ها برای پردازش ورودی ها ( که از طریق حواس مختلف جمع آوری می‌شوند) مغز دارند، کامپیوتر ها هم برنامه ای برای پردازش ورودی های مربوط به خود دارند.

فهرست:

  • اهمیت و موارد استفاده

اهمیت و موارد استفاده

حالا اصلا اهمیت پردازش زبان طبیعی در چیست؟ کسب و کار ها از حجم زیادی از داده های بدون ساختار استفاده می‌کنند و به راهی برای پردازش آن ها نیاز دارند. بسیاری از اطلاعات ذخیره شده در پایگاه داده ها، زبان طبیعی انسان است. پس اینجاست که پردازش زبان طبیعی می‌تواند مفید باشد. همچنین دیگر موارد استفاده از NLP :

  1. تحلیل احساسات: تحلیل احساسات( sentiment analysis)، فرایند طبقه بندی متن ها بر اساس بار احساسی آن ها است. به طور کلی، این فرایند با خروجی مثبت، منفی یا خنثی همراه است. این تکنیک در طبقه بندی نظرات مشتریان در سیستم های آنلاین بسیار مفید است.
  2. تصحیح خطای گرامری: در این تکنیک، قواعد گرامری برای تصحیح دستور زبان در متن کد گذاری می‌شوند. نرم افزار هایی مانند Microsoft Word از این تکنیک برای چک کردن گرامر متن ها استفاده می‌‌‌‌‌‌‌کنند.
  3. ترجمه: در این مورد، کامپیوتر بدون دخالت انسان متنی را از یک زبان به زبان دیگر ترجمه می کند. از نمونه های موفق می‌توان به Google translate اشاره کرد.
  4. تشخیص هرزنامه: از ابزار های دارای NLP  را می‌توان برای تشخیص هرزنامه ( spam) استفاده کرد. Gmail نمونه‌ی بارز استفاده از این سیستم است.
  5. تکمیل خودکار کلمه‌ی بعدی: در واقع اپلیکیشن هایی مانند WhatsApp و سیستم جستجوگر گوگل از این سیستم برای تکمیل و پیشبینی کلمه‌ی بعدی استفاده می‌کنند.
  6. خلاصه کردن: برای خلاصه کردن متن ها از این مورد، استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *