گوگل DeepMind: اثبات هوشمندی هوش مصنوعی

DeepMind - گوگل

گروه تحقیقاتی SIMAی گوگل همین چند ساعت پیش مقاله‌ای درباره هوش مصنوعی DeepMind منتشر کرد. گوگل سال 2014 این شرکت بریتانیایی را خرید و روی توسعه این شبکه عصبی مصنوعی سرمایه گذاری کرد. کار اصلی این شبکه عصبی پردازش زبان طبیعی برای ردیابی ویدیوگیم و انجام بازی ویدیویی است.

حالا گوگل در تحقیقی نتیجه جدید و جالبی منتشر کرده است. تیم SIMA: «بازی‌های ویدیویی یکی از مهم‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای اثبات هوشمندی هوش مصنوعی است. بازی‌ها به نوعی محیط دنیای واقعی را شبیه سازی می‌کنند. همین هم کمک می‌کند مدل‌ها یاد بگیرند چطور در لحظه واکنش بدهند یا طبق اهداف جدید موقعیت و روش خود را تغییر دهند.»

از اولین ادستاوردهای DeepMind بازی کردن arcade و استار کرفت 2 است. این مدل هوش مصنوعی بازی استار کرفت 2 را خیلی حرفه‌ای بازی می‌کند. حالا گوگل با گروه SIMA خود مدل SIMA یا منتشر کرد. این کلمه مخفف Scalable Instructable Multiworld Agent است.

SIMA چه کارهایی می‌کند؟

سیما درحال حاضر می‌تواند زبان طبیعی را پردازش کند و از آن برای اجرای دستورالعمل‌های بازی استفاده کند. حالا چرا این موضوع مهم است؟ چون اینکه هوش مصنوعی بتواند یک بازی را تمام و کمال درک کند بعد هم بازی کند کار خیلی سختی است. حالا شما فکر کنید این مدل SIMA می‌تواند دستورالعمل‌های بازی‌های مختلف را دنبال کند و بازی را پیش ببرد.

گوگل از هشت بازی مختلف استفاده کرده تا SIMA را بررسی کند. این هم لیست بازی‌ها:

  • Valheim
  • Goat simulator 3
  • Teardown
  • Satisfactory
  • Hydroneer
  • No man’s sky
  • Construction lab
  • procTHOR

با بررسی این هشت بازی و آموزش دادن این مدل DeepMind یعنی SIMA، مشخص شده که این مدل می‌تواند دستورالعمل‌های ساده کاربر را بفهمد. در واقع شما به عنوان کاربر نه به API نیازی دارید نه به آموزش‌های خاص. فقط لازم است از صفحه بازی اسکرین شات بگیرید و دستورالعمل‌های ساده مربوط به بالا پایین رفتن و حرکت و استفاده از ویژگی‌های منو و حتی تعامل با اشیاه مثلا بالا رفتن از کوه یا پله را انجام داد. البته حواستان باشد که این مدل هنوز نمی‌تواند کارهای سخت‌تری مثل امتیاز گیری از اشیا یا … را انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *