شکایت ایلان ماسک از Open AI و درخواست برکناری هیئت مدیره!

25d65d5c770de692e232668f5df9647ceebdbf0a0b6e9af6c7e7478d2a6a38ce

چند روز پیش ایلان ماسک و تیم وکلایش شکایت علنی خود را از کمپانی Open AI اعلام کردند. ماسک در شکایت خود اظهار کرد این شرکت برخلاف ذات وظیفه خود عمل کرده و اخلاقیات را کنار گذاشته. خواسته ماسک و وکلایش مبنی بر برکناری هئیت مدیره و بازیابی تمام اهداف انسانی‌ای است که Open AI اوایل کار به آن پایبند بوده.

ایلان ماسک یکی از سرمایه‌گذاران اولیه این شرکت بود و از سال 2016 تا 2020 حدود 44 میلیون دلار از سرمایه‌اش را برا توسعه هوش مصنوعی صرف کرد. اوایل شروع به کار Open AI هدف اولیه شرکت و تحقیقات هوش مصنوعی، سود نامحور بودند یعنی به نوعی در جهت انسانیت! اما طبق اظهاریه وکلای ماسک، بعد از همکاری مایکروسافت و Open AI نوع فعالیت این شرکت سود محور شد. ماسک بیان می‌کند: «تحقیقات توسعه هوش مصنوعی عمومی یا AGI ضد منافع بشری است و برای آینده انسانیت خطرناک هستند.»

ایلان ماسک و سم آلتمن در طی این سال‌ها با هم مشکلاتی داشتند اما از زمان همکاری Open AI و مایکروسافت این درگیری شدیدتر شد. ماسک در بخشی از اظهارات خود بیان کرد تمرکز Open AI فقط سودآوری مایکروسافت است و خبری از اخلاقیات و انسانیت نیست.

شکایت ایلان ماسک از سم آلتمن و Open AI

حالا ااین اخلاقیات مدنظر ماسک چیست؟

طبق اظهارات، سال 2015 شرکت Open AI با این ادعا سراغ ماسک رفت که این شرکت می‌خواهد روی AGI تحقیق کند. هدف اصلی این تحقیقات هم توسعه هوش مصنوعی و ساخت ربات‌ها و ماشین‌هایی بود که به انسان‌ها خدمت کنند. پس در واقع این شرکت باید غیرانتفاعی می‌بود و محصولاتش را منبع باز در اختیار کاربران قرار می‌داد. با وجود همکاری مایکروسافت الان نه تنها محصولات منبع باز نیستند بلکه برای استفاده از آن‌ها باید هزینه کرد و بخش زیادی از آن سودی است که مایکروسافت می‌گیرد.

در نهایت ماجرا خواسته ماسک این است: سم آلتمن از هیئت مدیره برکنار شود و خودش به جای او بیاید. ChatGPT منبع باز در اختیار عموم قرار بگیرید و دیگر از GPT-4 سود کلان به دست نیاورد. تمام تحقیقات هم به صورت عمومی منتشر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *