سریع‌ترین ابر رایانه بریتانیایی Isambard-AI آنلاین شد

فهرست مطالب

سریع‌ترین ابر رایانه بریتانیایی Isambard-AI آنلاین شد

ابر رایانه Isambard-AI که عنوان سریع‌ترین ابر رایانه را به خود اختصاص داده امروز آنلاین شد. این ابر رایانه محصول مرکز ملی کامپوزیت‌های دانشگاه بریستول است. ابر رایانه بریتانیایی توانست رتبه 128 را لیست 500 رایانه برتر کسب کند.

همچنین در لیست Green 500 هم رتبه بالایی کسب کرد. این دستگاه 225 میلیون پوندی است و از نظر بهره‌وری انرژی در لیست مذکور رتبه دوم را کسب کرد. فهرست گرین 500 ابر رایانه‌ها را از نظر بهره‌وری انرژی با امتیاز 68.8 گیگافلاپ در هر وات رتبه بندی می‌کند.

این ابر رایانه روی یک سیستم مبتنی بر HPE Cray EX، با ظرفیتی کامل ساخته شده است. 5448 سوپرتراشه Nvidia GH200 و 200 پتافلاپ Linpack و 21 اگزافلاپس برای محاسبات AI دارد.

در فاز یک ابر رایانه Isambard-AI از 7.4 پتافلاپ Linpack و 647 پتافلاپ محاسبات هوش مصنوعی را در 168 پردازنده گرافیکی اجرا می‌کند. در تابستان انویدیا سوپر تراشه GH200 را ارائه می‌دهد و آن‌ها می‌توانند از ظرفیت کامل دستگاه استفاده کنند.

این ابر رایانه نه تنها در بین سریع‌ترین ابر رایانه‌های جهان قرار دارد که استاندارهای مختلفی برای محاسبات مربوط به محیط زیست هم دارد. این استاندارها در کارایی و پیشرویی این دستگاه تاثیرگذار خواهد بود.

ایمنی بخش هوش مصنوعی، تحقیقات بهداشتی و آب و هوایی و زیست محیطی همگی جزو قابلیت‌های مهم این دستگاه هستند. این دستگاه می‌تواند بریتانیا را به عنوان رهبری بالقوه در حوزه هوش مصنوعی معرفی کند.

دانشگاه بریستول در نهایت این دستگاه را به ابر رایانه Dawn در دانشگاه کمبریج متصل خواهد کرد. ابر رایانه مذکوز هنوز در فاز یک قرار دارد. پس از ورود به فاز دو هر دو دستگاه به یکدیگر متصل خواهند شد.

ابر رایانه بریتانیایی Isambard-AI

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *