تدریس معلم هوش مصنوعی به دانشجویان هاروارد!

فهرست مطالب

معلم هوش مصنوعی جایگزین روش های قدیمی تدریس

ما هنوز در روزهای اولیه درک و استفاده از هوش مصنوعی در آموزش هستیم. محققان هنوز از سودمند بودن این فناوری برای دانش‌آموزان مطمئن نیستند و تحقیقات هنوز ادامه دارد. در اوایل امسال یک آزمایش کوچک در دانشگاه هاروارد برگزار شد. کمتر از 200 دانشجوی کارشناسی در پاییز 2023 در این آزمایش شرکت کردند؛ عده‌ای از آن‌ها فیزیک مقدماتی را در کلاس درس، و عده‌ای دیگر از معلم هوش مصنوعی (Ai tutor)، در خوابگاه خود آموختند. دانشجویان از معلم هوش مصنوعی خوابگاه خود دو برابر بیشتر از معلم حضوری دانشگاه، یاد گرفتند! دانش آموزان همچنین در خوابگاه، احساس مشارکت و انگیزه‌ی بیشتری داشتند. علاقه‌ی آن‌ها نیز بیشتر بود!هنوز مقاله‌ای در مورد این آزمایش منتشر نشده است، اما سایر فیزیکدانان دانشگاه هاروارد از آن به عنوان یک آزمایش معتبر یاد کردند.

از دانشجویان در ابتدا و انتهای کلاس، یا جلسات هوش مصنوعی، تست های مختصری می‌گرفتند، تا میزان یادگیری آن‌ها را اندازه‌گیری کنند. یک هفته‌ بعد، هر دو گروه به کلاس بازگشتند. با مقایسه‌ی این دو گروه در دو مبحث کشش سطحی و جریان سیال، دانشجویان با معلم هوش مصنوعی، چیزهای بیشتری یاد گرفته بودند!

در اوایل امسال یک آزمایش کوچک در دانشگاه هاروارد برگزار شد. کمتر از 200 دانشجوی کارشناسی در پاییز 2023 در کلاس مقدماتی فیزیک شرکت کردند. این دانشجویان از معلم هوش مصنوعی (Ai tutor) خوابگاه خود دو برابر بیشتر از معلم حضوری دانشگاه، یاد گرفتند!

خواندنی‌ها: هوش مصنوعی در آموزش و تاثیرات آن؟

از توهمات هوش مصنوعی جلوگیری شد!

برای جلوگیری از ایجاد مطالب نادرست یا به اصطلاح توهمات هوش مصنوعی (Ai hallucinations) به معلم هوش مصنوعی همه‌ی راه‌حل‌های صحیح داده شد. گرگوری کستین، مدرس فیزیک در هاروارد و توسعه‌دهنده معلم هوش مصنوعی این مطالعه، معتقد است: تلاش‌های او موفقیت‌آمیز بوده در حالی که دیگران شکست خورده‌اند! زیرا او و همکارانش این مدل را با بهترین شیوه‌های آموزشی تعلیم دادند.

برای مثال، دانشمندان به این مربی هوش مصنوعی دستور دادند؛ که از جملات مختصر و کوتاه استفاده کند، تا از اضافه بار جلوگیری شود. کستین توضیح داد:« در غیر این صورت، هوش مصنوعی دوست دارد “طولانی و خسته‌کننده” باشد.

کستین این معلم را «PS2 Pal» می‌نامد. به PS2 Pal گفته شد که مرحله به مرحله جلو رود و جواب را به طور کامل در مرحله‌ی اول نشان ندهد! همچنین از او خواستند که دانشجویان را برای حل مسائل تشویق کند.

روش یادگیری فعال برای تدریس

کستین به روش سنتی تدریس نمی‌کند! او مانند بسیاری از فیزیکدانان، در هاروارد از روشی به نام «یادگیری فعال» یا Active Learning استفاده می‌کند. در این روش دانشجویان با هم‌‌کلاسی‌های خود درباره‌ی مباحث درسی گفتگو می‌کنند. استاد حاضر در جلسه نیز نظر خود را بیان می‌کند. مدتی بعد، توضیحات مستقیم ارائه می‌شود. کستین به دنبال بازخوردهای این سبک از آموزش بود. بنابراین یادداشت‌های خود را به معلم هوش مصنوعی داد.

کستین با وجود عملکرد بهتر این مدل هوش مصنوعی گفت:« من هنوز استدلالی برای جایگزینی نمی‌بینم! باید اجازه دهیم تا تعاملات انسانی قوی‌تر شود.» او معتقد است، بهترین روش استفاده از معلم هوش مصنوعی، در پیش‌خوانی‌های قبل از کلاس است. به این ترتیب دانشجویان پیش‌زمینه‌ی بهتری دارند و بیشتر در بجث‌های کلاسی شرکت می‌کنند. البته مزایای معلم هوش مصنوعی به استفاده‌ی دانشجویان بستگی دارد.

یک ترم کامل با معلم هوش مصنوعی

قدم بعدی کستین، استفاده از ربات معلم به مدت یک ترم کامل است! او همچنین در حال آزمایش PS2 Pal، به عنوان دستیار برای بررسی تکالیف است. او از این مدل هوش مصنوعی برای کارهای ساده راضی است اما هنوز مشکلاتی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *