چگونه از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ | کار با ChatGpt

فهرست مطالب

مقدمه

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence | AI ) یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر است که به ما امکان می‌دهد تا با استفاده از الگوریتم‌ها و داده‌ها، سیستم‌هایی را طراحی کنیم که قادر به انجام وظایف پیچیده و هوشمندانه باشند. کاربردهای هوش مصنوعی را می‌توان در زمینه‌های مختلفی مانند پزشکی، تجارت، آموزش، هنر و سرگرمی ملاحظه کرد. امروزه هوش مصنوعی هم در زندگی روزمره، هم در حرفه و کار و خیلی از حوزه‌های دیگر، به عصای دست ما تبدیل شده و فرایندهای سخت و زمان‌بر را راحت و ساده می‌کند! در این مقاله درباره‌ی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و استفاده از هوش مصنوعی رایگان صحبت می‌کنیم؛ پس در ادامه‌ی راه با ما همراه باشید.

در این مقاله درباره‌ی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، کاربردها و ابزارهای هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف و استفاده از هوش مصنوعی رایگان صحبت می‌کنیم؛ پس در ادامه‌ی راه با ما همراه باشید.

آشنایی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی به توانایی ماشین‌ها و سیستم‌های کامپیوتری اشاره دارد که رفتار یا تفکر انسان را شبیه سازی می‌کند؛ و برای حل مشکلات خاص آموزش داده می‌شود. هوش مصنوعی ترکیبی از تکنیک‌های یادگیری ماشین و یادگیری عمیق است. انواع مدل‌های هوش مصنوعی با استفاده از حجم وسیعی از داده‌ها آموزش می‌بینند و توانایی تصمیم‌گیری هوشمندانه را دارند.

هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری در قرن بیست‌ و‌یکم تلقی می‌شود که شروع آن از قرن بیستم بوده است. این فناوری توانمندی‌های بی‌نظیری را برای بهبود فرایندها، افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و حل مسائل پیچیده ارائه می‌دهد.

امروزه، کاربردهای شاخه های هوش مصنوعی را در بسیاری از جنبه‌های زندگی بشر ملاحظه می‌کنیم. ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی روال انجام کارها را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که انسان می‌تواند با استفاده از آن‌ها، وظایف و کارهای محول شده را ساده‌تر و سریع‌تر انجام دهد.

کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره

در ادامه به بررسی کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزانه می‌پردازیم:

تشخیص چهره

امروزه، اکثر دستگاه‌های شخصی ما نظیر گوشی هوشمند، لپتاپ و کامپیوترهای شخصی به سیستم‌های نرم‌افزاری مجهز شده‌اند که از طریق شناسایی چهره، می‌تواند به کاربر اجازه دسترسی و کار با دستگاه را بدهد. این سیستم‌ها سطح امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کنند. برنامه Apple’s Face ID  یکی از برنامه‌های تشخیص چهره گوشی‌های هوشمند است که می‌تواند با دقت بالایی چهره افراد را تجزیه و تحلیل کند.

همچنین، از سیستم‌های تشخیص چهره در سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز استفاده می‌شوند تا سطح امنیت در این مراکز مورد بررسی قرار گیرد و از تردد افراد بیگانه به این سازمان‌ها جلوگیری شود.

سیستم‌های پیشنهاد دهنده‌ی هوشمند

بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی نظیر سایت‌های فروشگاهی یا تفریحی، شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی نظیر یوتیوب، از سیستم‌های پیشنهاد دهنده هوشمند استفاده می‌کنند که بنا بر علایق و جستجوهای کاربر، محتواهای مرتبط را به او نشان می‌دهند. کاربر با کمک چنین سیستم‌هایی می‌تواند در هنگام جستجوی مطلب یا محتوای مورد نظر، سریع‌تر به نتیجه برسد.

سایت‌هایی نظیر آمازون و نتفلیکس می‌توانند محصولات مورد علاقه شما نظیر کتاب، وسایل شخصی، محصولات آرایشی بهداشتی، لباس و پوشاک و مواردی از این قبیل را بر اساس جستجوها و خریدهای قبلی شما، پیشنهاد دهد. اسپاتیفای از دیگر برنامه‌هایی است که موسیقی‌های جدیدی را بر اساس سبک آهنگ و خواننده‌ی مورد علاقه شما و موقعیت مکانی به شما پیشنهاد می‌دهد.

تولید تصویر با ابزارهای هوش مصنوعی

یکی از دستاوردهای جدید هوش مصنوعی، ساخت تصاویر مختلف بر اساس توصیفات کاربر است. کاربر ویژگی‌های موردنظر خود را در قالب پرامپت به هوش مصنوعی ارائه می‌کند و ابزار هوشمند تصویر مورد نیاز کاربر را می‌سازد. یکی از سایت‌های پرکاربرد برای تولید تصاویر، سایت Midjourney است که با استفاده از ابزار هوشمند این سایت می‌توانید انواع مختلفی از تصاویر را با سبک‌های متفاوت ایجاد کنید.

یکی از سایت‌های پرکاربرد برای تولید تصاویر، سایت Midjourney است که با استفاده از ابزار هوشمند این سایت می‌توانید انواع مختلفی از تصاویر را با سبک‌های متفاوت ایجاد کنید.

بیشتر بدانید: ساخت تصاویر با هوش مصنوعی stability.ai

برنامه نویسی با هوش مصنوعی

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حیطه برنامه نویسی است و ابزارهای هوشمند این حوزه به برنامه نویسان در رفع خطای برنامه و طراحی و نوشتن یک ماژول یا تابع کمک به‌سزایی می‌کنند. یکی از ابزارهای هوش مصنوعی برنامه نویسی، Amazon Code Whisperer است که می‌توان آن را بر روی برنامه‌های ویرایشگر متن یا IDE خود نظیر Visual Studio Code و AWS Cloud9 نصب کرد و در حین نوشتن قطعه کدها در این محیط‌ها، از آن بهره برد. این ابزار از چندین زبان برنامه نویسی نیز پشتیبانی می‌کند و بر اساس استانداردهای برنامه نویسی روز، پیشنهاداتی را برای بهبود قطعه کدهای برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد.

چت‌بات‌ها و پاسخ به سوالات

از دیگر کاربرد‌ های هوش مصنوعی، پرسیدن سؤال از هوش مصنوعی‌های متفاوت است. تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، به‌وسیله انواع الگوریتم‌های یادگیری (Learning) قادر به پاسخ به هرگونه سؤالی هستند. بدین ترتیب بسیاری از سؤالاتی که پیش‌تر در گوگل جستجو می‎‌شد امروزه از هوش مصنوعی پرسیده می‎‌شود. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا با یک سیستم هوش مصنوعی تعامل داشته باشند که به نظر می‌رسد شبیه به تعامل با انسان باشد.

ChatGPT چیست؟

هوش مصنوعی ChatGPT یک ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی است که بر اساس GPT-3.5  و توسط OpenAI توسعه پیدا کرده است. ChatGPT نسل جدیدی از سیستم‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند مکالمه برقرار کند و متن قابل فهم برای انسان تولید کند. توانایی آن در ارائه پاسخ‌های طولانی و متفکرانه کاربران را متحیر کرده است.هوش مصنوعی ChatGPT به طرز وحشتناکی فوق العاده است. این ابزار توانایی قابل توجهی در تعامل با کاربر دارد. این تعامل در قالب گفتگوی متنی و دیالوگ محور است و توانایی ارائه پاسخ هایی دارد که می تواند به طرز شگفت آوری انسانی به نظر برسد.

ChatGPT در واقع یک مدل زبانی بزرگ (large language models) است. مدل‌های زبانی بزرگ با مقادیر انبوهی از داده‌ها آموزش می‌بینند تا دقیقاً پیش‌بینی کنند چه کلمه‌ای در یک جمله قرار می‌گیرد. افزایش مقدار دیتا و اطلاعات، توانایی مدل های زبانی را برای انجام کارهای بیشتر افزایش می‌دهد. ChatGPT همچنین با استفاده از تکنیک بازخورد انسانی (Human Feedback) آموزش داده شد تا هوش مصنوعی بفهمد که انسان‌ها چه انتظاراتی دارند. آموزش مدل های زبانی به این روش انقلابی است زیرا فراتر از آموزش ساده مدل های زبانی برای پیش بینی کلمه بعدی است.

این ابزار به سرعت وایرال شد. تنها پنج روز طول کشید تا به یک میلیون ثبت نام کاربر برسد. این ابزار تقریبا برای هر کاری که می توان با متن نوشتاری جواب داد، پاسخی ارائه می دهد. همه این سوال و پاسخ ها به هوشمندتر شدن آن کمک می‌کنند.

ChatGPT در دو نسخه‌ی رایگان و پرمیوم به کاربران عرضه می‌شود. در صورت استفاده از نسخۀ رایگان، این چت‌بات با GPT 3.5 کار می‌کند؛ اما در نسخه‌ی پرمیوم، GTP 4.0 در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای تهیه ورژن پرمیوم باید ماهیانه ۲۰ دلار بپردازید.

در اولین مرحله، باید با وارد کردن آدرس chat.openai.com، در مرورگر خود وارد سایت این پلتفرم شوید. در صفحۀ اصلی، با یکی از روش‌های موجود در این سایت ثبت‌نام کنید. پس از انجام مراحل و ثبت‌نام وارد صفحه‌ی اصلی این چت‌بات می‌شوید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی رایگان ChatGPT

در ادامه مراحل ثبت‌نام در ChatGPT و استفاده از آن را بررسی می‌کنیم:

ثبت‌نام در ChatGPT

در اولین مرحله، باید با وارد کردن آدرس chat.openai.com، در مرورگر خود وارد سایت این پلتفرم شوید. در صفحۀ اصلی، با یکی از روش‌های موجود در این سایت ثبت‌نام کنید. پس از انجام مراحل و ثبت‌نام وارد صفحه‌ی اصلی این چت‌بات می‌شوید.

کار با هوش مصنوعی

اکنون، می توانید گفتگو با ChatGPT را شروع کنید. برای شروع مکالمه، در کادر پایین درخواست یا سوال خود را تایپ کنید. کار با هوش مصنوعی، با تایپ درخواست یا پرامپت است؛ به بیان ساده، باید متنی بنویسید و درخواست خود را از طریق آن مطرح می‌کنید. برای استفاده‌ی بهینه از این ابزار، بهتر است از پرامپت‌های مناسب استفاده کنید.

چگونه از هوش مصنوعی سوال کنیم؟

سوال کردن از سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) به طور مؤثر، نیازمند فهم نحوه تعامل با این سیستم‌ها است. در اینجا چند نکته برای ایجاد پرامپت‌های مؤثر را بررسی می‌کنیم:

سوالات واضح و مشخص بپرسید!

 سوالات خود را به‌طور واضح و دقیق بیان کنید. استفاده از جملات ساده و مشخص کمک می‌کند که ChatGPT به درستی پاسخ دهد.

مثال: به‌جای “چگونه می‌توانم موفق شوم؟”، بپرسید “گام‌های موفقیت در کسب‌وکار آنلاین چیست؟”

سوالات باز و بسته

 بسته به نیاز خود، می‌توانید سوالات باز (که نیاز به توضیحات دارند) یا سوالات بسته (که پاسخ آن‌ها بله یا خیر است) بپرسید.

  • سوال باز: «چه مهارت‌هایی برای شروع یک استارتاپ فناوری نیاز است؟»
  • سوال بسته: «آیا هوش مصنوعی می‌تواند در تحلیل داده‌های مالی کمک کند؟»

اطلاعات کافی

اگر سوال شما به موضوع خاصی مربوط است، اطلاعات پیش‌زمینه مرتبط را ارائه دهید تا پاسخ دقیق‌تری دریافت کنید.

OpenAI اقدام به اضافه کردن ویژگی‌های جدید صوتی و تصویری به ChatGPT و روش‌های جدیدی برای تعامل با هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد.

از جملات کامل استفاده کنید

استفاده از جملات کامل و با ساختار منظم، منظور شما به‌طور دقیق منتقل می‌کند.

مثال: “چگونه می‌توانم از یادگیری ماشین برای بهبود پیش‌بینی فروش در کسب‌وکار خود استفاده کنم؟”

پرسش‌های پی‌درپی

 اگر نیاز به توضیحات بیشتری دارید، می‌توانید پرسش‌های پی‌درپی بپرسید تا به جزئیات بیشتری دست یابید.

تعیین هدف و نیاز

مشخص کنید که به دنبال چه نوع اطلاعات یا کمکی هستید تا پاسخ مناسب‌تری دریافت کنید.

چگونه هوش مصنوعی را نصب کنیم؟

شرکت OpenAi به تازگی از اپلیکیشن موبایل خود رونمایی کرد! از این علاوه بر می‌توانید اپلیکیشن ChatGPT را در تلفن همراه خود نصب و از آن استفاده کنید. انتشار این اپلیکیشن باعث رشد چشمگیر درآمد ChatGPT شد. این شرکت در ماه جولای (تیر و مرداد ۱۴۰۳)، ۲۸ میلیون سود از اپ‌استور و گوگل‌پلی به‌دست آورد.

شما می‌توانید این اپ موبایل را از طریق سایت رسمی ChatGPT یا از طریق گوگل‌پلی و اپ‌استور دریافت، آن را به‌راحتی نصب و استفاده کنید.

جدیدترین قابلیت‌های ChatGPT

ChatGPT تا سپتامبر 2023 به عنوان یک هوش مصنوعی مبتنی بر متن شناخته می‌شد، اما اکنون، OpenAI اقدام به اضافه کردن ویژگی‌های جدید صوتی و تصویری به ChatGPT و روش‌های جدیدی برای تعامل با هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهند تا به ChatGPT به روش‌های متنوع‌تری ارتباط برقرار کنید و آن را در زمینه‌های مختلف زندگی خود به کار ببرید.

برای اولین بار، شما می‌توانید در گفتگوهای صوتی با ChatGPT شرکت کنید، که این امکان را فراهم می‌آورد که در مورد موضوعات مختلف به صورت مکالمه‌ای صحبت کنید. این قابلیت صوتی در سیستم‌عامل‌های iOS و Android قابل دسترسی است و از طریق تنظیمات می‌توانید از پنج گزینه صوتی مختلف که توسط صداپیشگان مختلف ضبط شده‌اند، استفاده کنید.

یکی از مهم‌ترین ویژگی های ChatGPT-4 که آن را قدرتمندتر از GPT-3.5 نشان می‌دهد، امکان درک تصاویر است؛ درواقع در نسخه قبلی، این چت‌بات فقط توانایی درک پیام‌های متنی را داشت اما ChatGPT-4 می‌تواند تصاویر را ببیند و درباره آن‌ها پاسخ دهد. به عنوان مثال شما می‌توانید از آن بخواهید تا هرآنچه درون تصویر وجود دارد را برای شما توصیف کند یا بر اساس آن تصویر اطلاعات مورد نیاز شما را در اختیارتان قرار دهد. همچنین یکی دیگر از قابلیت های ChatGPT-4 این است که با استفاده از اپلیکیشن Be My Eyes به افراد کم‌بینا و نابینا کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: CHATGPT و قابلیت های جدید آن!

استفاده از هوش مصنوعی گوگل

هوش مصنوعی گوگل که بارد (Bard) یا جمینی (Gemini) نام دارد، یکی از اصلی‌ترین رقبای ChatGPT  به حساب می‌آید. برای استفاده از این سرویس، فقط باید جیمیل داشته باشید؛ و البته یک Vpn مناسب!

برای استفاده از Bard ابتدا با آدرس bard.google.com، وارد صفحۀ مربوط به این هوش مصنوعی شوید. در این قسمت، با انتخاب آدرس جی‌میل یا وارد کردن آن به‌صورت دستی، امکان استفاده از Bard برایتان فراهم می‌شود.

کاربران معتقدند که هوش مصنوعی گوگل بهتر از ChatGPT از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. Bard امکان پردازش عکس‌ها را هم دارد. قابلیتی که نسخه‌ی جدید ChatGPT با موتور GPT 4.0 ارائه می‌دهد و در نسخه‌ی رایگان ۳.۵ خبری از آن نبود!

Bard امکان پردازش عکس‌ها را برای استفاده از هوش مصنوعی نیز دارد. قابلیتی که نسخه‌ی جدید ChatGPT با موتور GPT 4.0 ارائه می‌دهد و در نسخه‌ی رایگان ۳.۵ خبری از آن نبود!

سایت هوش مصنوعی

اگر به فناوری‌های جدید و هوش مصنوعی علاقمند هستید و دوست دارید در جریان جدیدترین اخبار این حوزه باشید، به شما ایرانتک را پیشنهاد می‌کنم! ایرانتک رسانه‌ی فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های جدید است. شما عزیزان می‌توانید جدیدترین اخبار و مقالات هوش مصنوعی را در سایت ایرانتک بخوانید.

سخن پایانی

نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی تا به اینجای کار در بسیاری از صنایع و حوزه‌ها مانند پزشکی، آموزشی، مالی، حمل و نقل، امنیت و نظارت و… به‌طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند و در آینده نقش پر رنگ‌تر و حیاتی‌تری را در زندگی روزمره ما ایفا خواهند کرد. در این مطلب به بررسی چگونگی استفاده از هوش مصنوعی، کاربردهای آن و معرفی چت‌بات‌های ChatGpt و هوش مصنوعی گوگل پرداختیم. امید است این مطلب برای شما مفید واقع شود. شما عزیزان می‌توانید در قسمت دیدگاه‌ها، پرسش‌های خود را با ما در میان بگذارید، تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *