تکرار ماجرای حباب دات کام برای هوش مصنوعی

تکرار ماجرای حباب دات کام برای هوش مصنوعی

ارزش سهام هوش مصنوعی روزانه درحال افزایش است. شرکت‌ها و افراد مختلف با سرمایه گذاری روی آن سود زیادی کردند. اما آیا ماجرای حباب دات کام برای هوش مصنوعی رخ خواهد داد؟

پروفسور اریک گوردون، استاد دانشده بازرگانی، می‌گوید در سال‌های 1990 تا 2000 شرکت‌های زیادی بنیان خود را روی انقلاب اینترنتی گذاشتند. تمام تلاش خود را کردند تا کاری بزرگ در این عرصه انجام دهند اما در نهایت شکست خوردند. شرکت‌هایی مثل انویدیا در عصر انقلاب هوش مصنوعی میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند تا پیشرفته‌ترین امکانات را عرضه کنند.

پروفسور اریک گوردون معتقد است نزدک هوش مصنوعی مشابه زمانی است که سهام دات کام رونق داشت. اگر این حباب سرنوشتی مشابه داشته باشد اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد. بزرگ‌ترین تفاوت بین حباب هوش مصنوعی و دات کام، شدت سقوط سرمایه و ضرر و زیان‌ها است.

اگر این حباب بترکد چنین شرکت‌هایی ضرر زیادی خواهند کرد! یکی از تفاوت‌های بین آن ماجرا و ماجرای احتمالی هوش مصنوعی همین شرکت‌ها هستند. در آن سال‌ها شرکت‌های کوچک پیشرو و تغییر دهنده بودند. اما این چند سال شرکت‌هایی که دنباله‌رو انقلاب هوش مصنوعی هستند جزو سردمداران و غول‌های تکنولوژی اند.

تکرار ماجرای حباب دات کام برای هوش مصنوعی

حتی در چنین شرایطی که پیشگامان عرصه هوش مصنوعی شرکت‌های بزرگی چون انویدیا، مایکروسافت، Open AI، گوگل و آلفابت هستند ضرر اصلی گریبان آن‌ها را نمی‌گیرد. این شرکت‌ها میلیاردها دلار ضرر می‌کنند اما کسی که سرمایه‌اش را از دست می‌دهد سرمایه‌گذاران و خریداران سهام هستند. بنابراین بیشتر آسیب را افرادی خارج از فضای این شرکت‌ها می‌بینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *