نقش هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی ویران کننده است

نقش هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی ویران کننده است

پیشرفت هوش مصنوعی برای بسیاری از انسان‌ها خبری خوش است اما فعالان محیط زیست نظر دیگری دارند. به‌نظر آن‌ها نقش هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی ویران کننده است. بزرگترین مشکل هوش مصنوعی میزان کربنی است که آزاد می‌کند!

شرکت‌های پیشروی هوش مصنوعی مانند مایکروسافت و آمازون و … تا به امروز سرمایه زیادی کسب کردند. در کنار این شرکت‌ها، مراکز تولید انرژی و برق هم جزو آن دسته از شرکت‌هایی بودند که سود زیادی به دست آوردند. هر اندازه هوش مصنوعی رونق پیدا کند، علاقه سرمایه گذاران به وارد کردن پول به صاحبان قدرت نیز بیشتر می‌شود. در سال گذشته شاخص خدمات آب و برق 8 درصد بیشتر شده است. نسبت به سال‌های قبل بسیار قابل توجه است.

افراد مختلف دیگر با نیازهای امروز مراکز هوش مصنوعی آشنا شدند. متخصصات معتقدند تا سال 2030 نیاز ایالات متحده به انرژی بیست درصد افزایش می‌یابد. سهام یکی از شرکت‌ها پس از اعلام خبر ساخت 15 مرکز جدید سیر صعودی داشت. نیاز این شرکت فقط یک گیگاوات انرژی است که می‌تواند برق 750 هزار خانه را تامین کند.

نقش هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی ویران کننده است

جرا هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی نقش دارد؟

نکته مهم این است که انقلاب هوش مصنوعی در تغییرات آب و هوایی نقش دارد زیرا از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند. دیتاسنترها 20 درصد بیشتر از یک ساختمان اداری عادی مصرف انرژی دارند. به علاوه تمام این‌ها مراکز هوش مصنوعی نیاز به آب دارند. آب سیستم‌ها را خنک می‌کند و تبخیر می‌شود. با پیشرفت این حوزه، نیاز به آب بیش از پیش احساس می‌شود. برای اینکه میزان آب مصرفی را بدانید باید گفت که Chat GPT3 برای هر 20 تا 50 پرسشی که پاسخ می‌دهد نیم لیتر آب مصرف می‌کند!

مدل Chat GPT در هر ساعت می‌تواند به 600 تا 800 سوال پاسخ دهد با فرض محدودیت هر کاربر می‌تواند در هر 3 ساعت 40 سوال بپرسد این میزان سوال نیاز به منابع آب زیادی دارد.

متخصصان و فعالان محیط زیست معتقدند میزان آب مصرفی برای مدل‌های زبانی بزرگ، میزان انرژی و ردپای کربن دی اکسید آن‌ها در سال‌های آینده می‌تواند کره زمین را گرم‌تر از پیش کند. این موضوع خطرناک است و باید به دنبال چاره‌ای برای آن بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *