هوش مصنوعی در استخدام | انقلابی در منابع انسانی

فهرست مطالب

هوش مصنوعی در استخدام و جذب نیرو

تکامل فناوری، انقلابی را در روش جستجو و انتخاب استعداد توسط شرکت‌ها به وجود آورده‌ است. هوش مصنوعی در زمینه استخدام و مصاحبه شغلی، تغییر قابل توجهی در فرآیندهای سنتی ایجاد کرده است. این موج جدید نوآوری، نه تنها استخدام نیرو را ساده، بلکه دقت و کیفیت استخدام‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. هوش مصنوعی قابلیتی این امکان را برای سیستم ‎ها فراهم می‎کند تا در شرایط مختلف، واکنش‎های هوشمندی بروز دهند. قابلیت‎هایی از قبیل درک شرایط پیچیده، شبیه سازی مسائل، یادگیری و توانایی کسب دانش، و استدلال برای حل مسائل، هوش مصنوعی را به انسان نزدیک می‎کند. در این مطلب به بررسی مزایا و چالش‌های هوش مصنوعی برای استخدام، مزایا و معایب آن و کاربردهای هوش مصنوعی در جذب و استخدام می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی را به انسان نزدیک می‎کند. در این مطلب به بررسی مزایا و چالش‌های هوش مصنوعی برای استخدام، مزایا و معایب آن و کاربردهای هوش مصنوعی در جذب و استخدام می‌پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی در استخدام چیست؟

هوش مصنوعی برای استخدام، به کاربرد هوش مصنوعی در فرآیند استخدام برای ساده‌سازی و خودکارسازی جنبه‌های مختلف استخدام اشاره دارد. این فناوری به استخدام‌کنندگان اجازه می‌دهد تا از قدرت داده‌ها برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده کنند. هوش مصنوعی در استخدام می‌تواند به تجزیه و تحلیل رزومه و درخواست‌های شغلی، انجام ارزیابی‌های قبل از استخدام و حتی پیش‌بینی موفقیت و تناسب فرهنگی کمک کند.

با استفاده از کاربرد هوش مصنوعی، استخدام‌کنندگان می‌توانند در زمان و انرژیصرفه‌جویی کنند و کیفیت رقابت نامزدها را بهبود بخشند.

اکنون 43 درصد از متخصصان و مدیران منابع انسانی در حال حاضر از کاربرد هوش مصنوعی در فرآیندهای استخدام و مصاحبه شغلی خود بهره می‌برند. دلیل این پذیرش سریع، پتانسیل هوش مصنوعی و قابلیت‌هایی است که می‌تواند پروسه‌ی استخدام و مصاحبه شغلی را بهبود بخشد. با توجه به اینکه انتظار می‌رود بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۱.۸ میلیارد دلار برسد، واضح است که این تحول همچنان ادامه خواهد‌ داشت.

اهمیت هوش مصنوعی در جذب و استخدام

هوش مصنوعی کارهای سخت و تکراری را از دوش تیم‌های استخدام برمی‌دارد و به آن‌ها این فرصت رو می‌دهد تا روی اهداف بزرگتر و استراتژیک تمرکز کنند. اگه بتوانید از هوش مصنوعی به درستی استفاده کنید، دقیقا مانند یک همکار نامرئی، از شما پشتیبانی می‌کند، ولی جای تعامل انسانی را نمی‌گیرد.

با فراگیری استفاده از هوش مصنوعی در استخدام و رقابتی‌تر شدن بازار، خصوصاً پس از کرونا، تقاضا برای استعدادهای برتر زیاد شد؛ رهبران جذب نیرو باید با ادغام نرم‌افزارهای استخدامی به هوش مصنوعی در این محیط با سرعت و هوشمندی لازم، موفق شوند.

مزایای هوش مصنوعی در منابع انسانی

بارزترین مزایای هوش مصنوعی در محیط کار مربوط به خودکارسازی عملکردهای حیاتی است. رایانه‌ها از داده‌ها، برای تقلید از یادگیری و تجزیه و تحلیل انسان استفاده می‌کنند. بنابراین کار شما را کم‌استرس‌ و کارآمدتر می‌کنند، زیرا وقتی همه داده‌ها را در نظر گرفته‌اید، سریع‌تر تصمیم می‌گیرید.

در اینجا مزایای هوش مصنوعی در فرآیند‌های جذب و استخدام را بررسی می‌کنیم:

رایانه‌ها از داده‌ها، برای تقلید از یادگیری و تجزیه و تحلیل انسان استفاده می‌کنند. بنابراین کار شما را کم‌استرس‌ و کارآمدتر می‌کنند، زیرا وقتی همه داده‌ها را در نظر گرفته‌اید، سریع‌تر تصمیم می‌گیرید.

غربالگری داوطلبان استخدام

بررسی کیفیت استخدام‌ها در فرآیند جذب نیرو بسیار مهم است. هوش مصنوعی می‌تواند بهترین کاندیدا را با تطبیق تجربه و مهارت‌های آن‌ها با نیازهای شغل پیدا کند. نرم‌افزارهای استخدامی به‌طور خودکار کاندیدا را رتبه‌بندی و بهترین‌ها آن‌ها را بر اساس مهارت‌ها، تجربه و ویژگی‌های مورد نیاز برای شغل غربال کنند.

ابزارهای هوش مصنوعی داوطلبان استخدام را قبل یا بعد از مصاحبه استخدامی خود در یک سازمان غربالگری را بررسی می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند داوطلبان را از طریق تعامل با یک گپ، چت یا دیگر ابزارهای هوش مصنوعی آزمایش نمایند. این امر می تواند به ارزیابی داوطلبان با سریعترین و مؤثرترین روش ممکن کمک کند.

کاهش هزینه‌ها و اخذ تصمیمات آگاهانه

استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی باعث می‌شود که به نیروهای انسانی کمتری نیاز باشد که در نتیجه هزینه‌های سازمان تا حدی کاهش پیدا می‌کنند. همچنین، استفاده از هوش مصنوعی منجر به کاهش هزینه‌های اصلاحی در سازمان می‌شود. هوش مصنوعی در منابع انسانی به مدیران کمک می‌کند تا داده‌ها را به درستی بررسی و تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند. از این طریق مدیران بر اساس حقایق تصمیم می‌گیرند و از سوگیری‌ها و سوء تفاهم‌ها پیشگیری می‌شود.

مصاحبه‌های دیجیتال

نرم‌افزارهای مصاحبه‌ی ویدیویی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند کلمات، الگوهای گفتار و حتی حالت‌های چهره کاندیداها را ارزیابی کنند و تشخیص دهند آیا این فرد برای پوزیشن و فرهنگ شرکت مناسب است یا خیر؟ مصاحبه‌های دیجیتال می‌توانند برای ارزیابی مهارت‌های نرم (Soft Skills) بسیار مفید باشند. مخصوصا اگر نیروی موردنظر، برای دورکاری باشد!

نرم‌افزارهای مصاحبه‌ی استخدامی می‌توانند تعداد زیادی از کاندیدها را غربال و مراحل نهایی مصاحبه‌های حضوری را مؤثر و تخصصی‌تر کنند. علاوه بر این، تکنولوژی خودکار می‌تواند مصاحبه‌های حضوری را به‌راحتی هماهنگ کند، به‌طوری که با تقویم شما و ترجیحات کاندیدا همخوانی داشته باشه.

مشارکت کارکنان

کارمندان نیاز به پشتیبانی و آموزش سفارشی، یادگیری و دریافت اطلاعات مربوط به مسیر شغلی خود دارند و یک مدیر در همه‌ی زمان‌ها نمی‌تواند این اطلاعات را به آن‌ها ارائه دهد. بنابراین، هوش مصنوعی امکان ارائه یک برنامه توسعه شغلی یا به عبارتی، یک راهنما برای هر کارمند فراهم می‌نماید. از مزایای هوش مصنوعی در این جهت می‌توان به فناوری‌های مختلف به صورت چت، ایمیل، اتاق جلسات مجازی و… برای کارمندان یک سازمان اشاره نمود.

معایب هوش مصنوعی در منابع انسانی

هوش مصنوعی جایگزینی برای مشارکت واقعی انسان‌ها نیست. در واقع مواردی وجود دارد که هوش مصنوعی برای شما و کارمندانتان مضر است! هنگام ادغام یادگیری ماشین و سایر فناوری‌های هوشمند مشکلاتی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

معرفی خطاهای ماشینی

گاهی اوقات خطاهای ماشینی مثل خطا در برنامه نویسی، منجر به تفسیر نادرست داده‌ها و یا تحلیل آماری شود که باعث ایجاد گزارش‌های اشتباه می‌گردد.

رایانه‌ها همیشه گزینه مناسبی برای انجام تحلیل نیستند. خطا در برنامه‌نویسی می‌تواند منجر به تفسیر نادرست داده‌ها یا در نظر گرفتن عوامل اشتباه هنگام مرتب‌سازی بین متقاضیان شود. مراقب باشید که گزارش‌های مهم را به طور کامل به هوش مصنوعی نسپارید.

رایانه‌ها همیشه گزینه مناسبی برای انجام تحلیل نیستند. خطا در برنامه‌نویسی می‌تواند منجر به تفسیر نادرست داده‌ها یا در نظر گرفتن عوامل اشتباه هنگام مرتب‌سازی بین متقاضیان شود. مراقب باشید که گزارش‌های مهم را به طور کامل به هوش مصنوعی نسپارید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در منابع انسانی و کاربرد آن!

تعصبات در استخدام

استفاده از هوش مصنوعی برای مرتب‌سازی متقاضیان می‌تواند ناخواسته سوگیری ایجاد و متقاضیان واجد شرایط و متنوع را حذف کند! بنابراین در انتخاب پارامترهای اولیه دقت کنید که شامل سوگیری ضمنی نباشد و در نتایجی به‌دست آمده انصاف و درستی رعایت ‌شود.

تصمیماتی مستلزم دخالت انسان

در حالی که هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه‌ی نتایج مفید برای تصمیم‌گیری عالی است. اما همیشه نمی‌تواند تفاوت‌های مهم و غیرفنی را دنبال کند.

به عنوان مثال، مواردی مانند فرهنگ و ارزش‌های شرکت، هنگام ارزیابی متقاضیان شغلی را در نظر نمی‌گیرد. اگر تصمیم‌گیری‌ها را کاملاً به هوش مصنوعی بسپارید، ممکن است با مجموعه‌ای از متقاضیان مواجه شوید که از نظر فنی مهارت دارند، اما در محیط اداری شما پیشرفت نمی‌کنند!

کاهش امنیت و خلاقیت

بسیاری از هکرها می‌توانند به اطلاعات موجود در هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنند که این موضوع برای امنیت سایبری خطری جدی محسوب می‌شود. همچنین هوش مصنوعی از الگوها و قوانین خاصی پیروی می‌کند و نمی‌تواند به طور خلاقانه و با ابتکار به مسائل پاسخ دهد.

عدم حساسیت به عواطف انسانی

هوش مصنوعی نسبت به عواطف و احساسات انسانی کاملاً بی‌تفاوت است! در برخی از بخش‌ها نمی‌تواند جایگزین انسان شود. زیرا در برخی از فرایندهای استخدام، نیاز است که با مصاحبه کننده‌ها ارتباط و تعامل انسانی برقرار شود.

کاربردهای هوش مصنوعی در جذب نیرو

هوش مصنوعی در بخش‌های متفاوتی از مدیریت منابع انسانی کاربرد دارد. برخی از مهم‌ترین آن ها عبارتند از:

پیش بینی نیازهای سازمان

هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل داده‌های مربوطه، تاریخچه عملکرد هر یک از کارکنان را بررسی و نیازهای آینده کسب و کار را پیش بینی نماید. همچنین با کمک هوش مصنوعی می‌توان از نیروهای مورد نظر آینده سازمان نیز اطلاع یافت و در برنامه‌ریزی منابع انسانی بهبود ایجاد کرد.

در بخش آموزش

در صورتی که هوش مصنوعی نیازهای منابع انسانی را در آینده پیش‌بینی کند، می‌تواند برنامه‌های آموزشی مناسبی را برای کارکنان ارائه کند.

در صورتی که هوش مصنوعی نیازهای منابع انسانی را در آینده پیش‌بینی کند، می‌تواند برنامه‌های آموزشی مناسبی را برای کارکنان ارائه کند.

تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار و بهینه سازی فرآیندها

 هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات بازار را به طور کلی بررسی و نیازهای کاری در بازار پیش بینی کند. همچنین هوش مصنوعی به اتوماسیون فرایندهای مدیریت منابع انسانی کمک می‌کند که از جمله این فرایندها عبارتند از:

  • پردازش خودکار مرخصی‌ها
  • ترفیع کارکنان با پردازش خودکار
  • مدیریت پرونده‌های پرسنلی
  • ایجاد گزارش‌های عملکرد کارکنان
  • بهبود ارتباطات درون سازمانی

هوش مصنوعی با استفاده از ربات‌های گفتگوی مجازی، ارتباطات درون سازمان را بهبود می‌بخشد. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند نیازهای کارکنان را به موقع تشخیص داده و برای برطرف کردن نیازها، راهکارهایی را به مدیریت ارائه می‌دهد.

تشخیص علت ترک و حفظ کارکنان

 هوش مصنوعی با استفاده از داده‌های مربوط به ترک خدمت کارکنان، می‌تواند دلایل آن‌ها را شناسایی کند که این موضوع منجر به ایجاد انگیزه و یا بازگشت کارکنان می‌شود.

هوش مصنوعی برای تقویت تحرک داخلی و حفظ کارکنان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا می‌تواند از طریق نظرسنجی‌های بازخورد شخصی و سیستم‌های شناسایی کارکنان، رضایت شغلی و مشارکت کارمندان را افزایش و از این طریق به حفظ آن‌ها کمک کند.

شرکت‌هایی که از هوش مصنوعی در فرایند استخدام استفاده می‌کنند

هر روز تعداد بیشتری از شرکت‌ها از هوش مصنوعی و خودکارسازی برای بهبود فرآیندهای استخدامی‌شون استفاده می‌کنن. در ادامه سه نمونه از این شرکت‌ها را معرفی می‌کنیم:

 شرکت Indigo

این شرکت هر هفته بیش از ۲۲۰۰ درخواست شغلی دریافت می‌کرد که باعث کند شدن فرآیند استخدام‌شان شده بود. اما با استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی رزومه‌ها، هزینه‌های استخدامی‌ این شرکت ۷۵٪ کاهش پیدا کرد. همچنین هزینه هر استخدام ۷۱٪ کمتر شد. علاوه بر این، تعداد کاندیداهای واجد شرایطشان سه برابر شد و کارایی آن‌ها تقریباً چهار برابر افزایش یافت.

Intuit

نیک میلی، معاون جذب استعداد این شرکت، سالانه بیش از ۶۰۰۰ نفر را استخدام می‌کند. وقتی که او شروع به استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند استخدام کرد، متوجه افزایش کیفیت کاندیدا و سرعت استخدام آن‌ها شد. در واقع، حالا از فهرست اولویت‌بندی شده، کمتر از ۳۰ روز طول می‌کشد تا استخدامانجام شود، در حالی که در گذشته ۶۲ روز طول می‌کشید.

 شرکت  Vodafone

برای بهبود کارایی فرآیند مصاحبه، تیم استخدامی وودافون شروع به استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای بررسی ویدیوهای مصاحبه‌ها کرد. کاندیدا پس از ضبط ویدیو از خودشان، با پاسخ به یک سری از سوالات استاندارد، توسط برنامه هوش مصنوعی مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. این برنامه بر اساس عواملی مثل زبان بدن، نشانه‌های چهره و الگوی گفتار، کاندیدا را ارزیابی می‌کرد. بیش از ۵۰ هزار نفر در این مصاحبه‌های ویدیویی شرکت و این نرم‌افزار زمان استخدام وودافون را به نصف کاهش داد.

این برنامه بر اساس عواملی مثل زبان بدن، نشانه‌های چهره و الگوی گفتار، کاندیدا را ارزیابی می‌کرد. بیش از ۵۰ هزار نفر در این مصاحبه‌های ویدیویی شرکت و این نرم‌افزار زمان استخدام وودافون را به نصف کاهش داد.

اخبار فناوری‌های جدید

با گسترش روزافزون هوش مصنوعی، ابزارهایی با قابلیت‌های شگفت‌انگیز روانه بازار می‌شوند. اگر به اخبار این حوزه علاقمند هستید و دوست دارید از جدیدترین ابزارها و فناوری‌های هوش مصنوعی مطلع شوید، به شما ایرانتک را پیشنهاد می‌کنم! ایرانتک رسانه‌ای فعال در زمینه‌ی هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید است، که به بروزترین اخبار و مقالات این حوزه می‌پردازد.

سخن پایانی

هوش مصنوعی مدیریت منابع انسانی را متحول می‌کند. سازمان‌هایی که راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند احتمالاً مزیت رقابتی در بازار کار به دست خواهند آورد. با این حال، توجه به این نکته مهم است که هوش مصنوعی راه‌حلی جامع، برای همه چالش‌های منابع انسانی نیست! اما سازمان‌ها می‌توانند از قدرت هوش مصنوعی برای بهبود شیوه‌های منابع انسانی خود و ایجاد نیروی کاری متعهدتر، سازنده‌تر و راضی‌تر استفاده کنند. در این مطلب درباره‌ی هوش مصنوعی در فرآیند‌های جذب و استخدام، مزایا، معایب و کاربرد‌های آن صحبت کردیم؛ امید است این مطلب برای شما مفید باشد. شما عزیزان می‌توانید سوالات خود را در قسمت دیدگاه‌های سایت با در میان بگذارید، تا کارشناسان ما در اسرع وقت به شما پاسخ دهند.


سوالات متداول

هوش مصنوعی در منابع انسانی چه کاربردی دارد؟

هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف منابع انسانی مانند استخدام کارکنان، آموزش، تجزیه و تحلیل اطلاعات بازار و… مورد استفاده قرار گیرد.

استفاده از هوش مصنوعی در منابع انسانی چه مزایایی دارد؟

مزایای استفاده از هوش مصنوعی شامل ساده سازی فرایند استخدام، کاهش هزینه‌ها، اتخاذ تصمیمات آگاهانه و… هستند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی باعث کاهش امنیت سازمان می‌شود؟

بله، زیرا برخی از هکرها می‌توانند به اطلاعات سازمان و کارکنان دسترسی پیدا کنند.

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین استخدام‌کننده‌های انسانی شود؟

خیر، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کمکی طراحی برای حذف فرآیندهای تکراری و وقت‌گیر به استخدام‌کننده‌ها کمک می‌کند تا روی تصمیم‌گیری‌های استراتژیک‌تر و ایجاد ارتباطات انسانی متمرکز شوند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی برای استخدام هزینه‌بر است؟

هرچند که راه‌اندازی اولیه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی ممکن است هزینه‌بر باشد، اما در بلندمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود. به عنوان مثال، با کاهش زمان استخدام و افزایش دقت در انتخاب کاندیداها، هزینه‌های کلی استخدام کاهش پیدا می‌کند.

 آیا استفاده از هوش مصنوعی برای همه شرکت‌ها مناسبه؟

استفاده از هوش مصنوعی بستگی به نیازها و منابع شرکت دارد. شرکت‌های بزرگ‌تر که تعداد زیادی درخواست شغلی دریافت می‌کنند، بیشتر از مزایای این تکنولوژی بهره می‌برند، اما شرکت‌های کوچک‌تر هم می‌توانند با استفاده از ابزارهای مقیاس‌پذیر از این تکنولوژی استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *